Langeduurtest Citroen C5 Aircross Hybrid: focus op comfort

Na zes maanden en veel pluggen hebben we afscheid genomen van de Citroën C5 Aircross Hybrid. Want als de FLEET-redactie een plug-in hybrid test, is het niet de bedoeling dat de laadstekker in de koffer blijft liggen. Hoe bracht onze “geëlektrificeerde” Citroën het er vanaf? Lees hier ons eindverdict!

In het vorige artikel kon u al lezen dat deze stekker-versie van de C5 Aircross zijn hybride platform deelt met andere producten uit de Stellantis groep, zoals de Peugeot 3008 en Opel Grandland X. De C5 Aircross Hybrid laat qua aandrijflijn respectabele cijfers noteren. De hybride aandrijflijn is een combinatie van een 1.6 turbo viercilinder van 180 pk, die gecombineerd wordt met een 109 pk sterke elektromotor. Dat zorgt voor een gecombineerd vermogen van 225 pk en een koppel van 360 Nm, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Een combo dat de C5 Aircross in 8,7  seconden van 0 naar 100 km/u laat accelereren. Met een uitstoot van 33 g CO2/km (WLTP) is de C5 Aircross fiscaal interessant want voor 100% fiscaal aftrekbaar. Let er wel op dat er op dat vlak verschillen zijn in functie van de gekozen uitrustingsversie. Zo is de uitstoot bij de Business-versie die wij testen 39 g. Naar fiscaliteit toe verandert dat echter niets: nog steeds maximaal fiscaal aftrekbaar.

Rij-impressies

Onze C5 Aircros was uitgerust met voorwielaandrijving, terwijl zijn Stellantis-collega’s waarmee hij het hybride platform deelt ook in vierwielaandrijving bestaan. Wat in theorie betekent dat deze laatste zich wat snediger laten sturen. Maar omdat de Aircross sowieso de nadruk legt op comfort, blijft het voor ons vooral een theoretische discussie.

De jongste telg uit onze redactie Mika Tuyaerts verwoordt het als volgt: “De C5 Aircross maakt zijn naam van zwevend tapijt meer dan waard en dat is voor een model met ecologische aspiraties – dat je sowieso beter wat zachter behandelt – geen nadeel. Vooral op onze typische Belgische wegen. Ook de nogal rechte zitpositie zorgt ervoor dat je eerder kalm zal rijden.”

De keerzijde van de medaille is dan weer De C5 Aircross het niet moet hebben van zijn sportieve ambities of rijsensaties.

Mika Tuyaerts: “Waar we wel minder mee overweg konden, is het gebrek aan feedback van het nogal lichte stuur. Niet alleen versterkt dat de zachte ophanging van de Fransman, het boezemt ook iets minder vertrouwen in dan de strakkere aanpak die we bij sommige andere constructeurs zien. Dat is jammer, want deze comfortabele ophanging had met een iets steviger stuur een beter dynamisch compromis geboden.”

Soepel en zacht

De aandrijflijn is net als de ophanging zacht en soepel. Zeker in elektrische modus maar zelfs in hybride modus blijft de benzinemotor discreet en verloopt de samenwerking tussen de twee motoren zeer subtiel. Enkel wanneer je hard op het gas gaat, wordt de Franse symfonie al eens verstoord door een valse noot.

Er zijn ook heel wat rijprogramma’s, van ecologisch tot sportief, waartussen het verschil eerder klein is. Ook is er een B-stand, die het regeneratief remmen aanscherpt. De wagen zal dan meer energie winnen bij het loslaten van het gaspedaal, wat je elektrische autonomie ten goede komt. Echt one pedal driving, zoals bij sommige elektrische auto’s, wordt het niet. Maar het werkt wel degelijk goed en wordt al snel een trouwe bondgenoot van eenieder die het maximum uit de batterij van zijn plug-in wil halen.

Pluggen: een kink in de kabel

Bij duurtesten met stekkerhybrides gaan wij altijd voor regelmatige plug-in sessies. Anders zou het weinig zin hebben dit soort aandrijving te testen. Op dat vlak liet de Aircross Hybrid ons jammer genoeg in de steek.

De C5 Aircross Hybrid heeft een 13,7 kW batterijpakket aan boord dat volgens de WLTP-cyclus goed is voor een elektrische autonomie van 55 km. In de praktijk kwamen we echter niet verder dan 22 km. We slaagden er dus nooit in de batterij tot haar volle capaciteit te laden, niet aan een gewoon stopcontact maar ook niet aan verschillende types laadstations (waarvan de meest krachtige 22 kW). We deden navraag bij de invoerder en daar opperde men de hypothese dat een niet-uitgevoerde software update de oorzaak is. Hoe dan ook, een teleurstellend resultaat. Want 55 elektrische kilometers valt nog binnen de perimeter van veel pendelaars, 22 km is echt “rond de kerktoren”-bereik. We hielden dan ook ons hart vast voor de verbruikscijfers van de verbrandingsmotor. Maar met een gemiddelde van 6,5 l/100 km viel dat nog goed mee. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat de Aircross geen scheurijzer is en aanzet tot een gezapige rijstijl.

Een zee aan ruimte en eenvoudige connectiviteit. Het is goed toeven in de C5 Aircross.

Praktisch en ruim

Praktisch is de C5 Aircross zeker wel. In de koffer offer je 120 liter bagageruimte op door de hybride aandrijving, maar de driedelig opklapbare en verschuifbare achterbank blijft van de partij, net als de vele opbergvakjes die we al kenden uit het reguliere model. Met de bank helemaal naar voor heb je zo nog altijd een meer dan behoorlijke 600 liter kofferruimte. Bovendien mogen zijn rechte lijnen visueel misschien niet het aantrekkelijkst zijn, ze zorgen wel voor de nodige hoofdruimte voor zowel de voorste als de achterste passagiers.

Volgens ons de grootste troef van de Aircross: het ruimte-aanbod in het interieur. Samen met de eenvoudige connectiviteit en comfort is het een kilometervreter waar je met plezier honderden kilometers afmaalt.

Conclusie

Los van de laadperikelen onthouden we aan de minzijde vooral het “gezapige” stuurgevoel. Maar dat is een tweesnijdend zwaard. De Aircross moet het niet hebben van rijsensaties maar wel van comfort en ruimte. Op dat vlak valt deze flink uit de kluiten gewassen SUV niets te verwijten. We onthouden ook het lage verbruik, wat wellicht nog naar beneden kan met een batterij die wel op volle kracht presteert.

Fleet facts Citroën C5 Aircross Hybrid Business

Leasingbudget: € 618
Normverbruik gemengd: 1,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 39 g/km
CO2-bijdrage per maand: €27,24
Fiscale aftrekbaarheid: 100%
VAA per maand: €113,33 euro/maand

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine