Naast zijn plug-in hybride aandrijflijn is zijn ophanging het paradepaardje van de Citroën C5 Aircross. Een vliegend tapijt, beweert men. Daarom mocht de Aladdin van de Fleetredactie ook enkele weken achter het stuur van onze langeduurtest kruipen. Wordt het een sprookje van duizend-en-één-nacht?
De ophanging van deze plug-in hybride bouwt voort op de fundamenten van de versies met conventionele verbrandingsmotor, maar werd wel aangepast aan het hogere gewicht van deze variant met oplaadbare batterij. Op zich hebben we niets tegen zo’n ophanging. De C5 Aircross maakt zijn naam van zwevend tapijt meer dan waard en dat is voor een model met ecologische aspiraties – dat je sowieso beter wat zachter behandelt – geen nadeel. Vooral op onze typische Belgische wegen. Ook de nogal rechte zitpositie zorgt ervoor dat je eerder kalm zal rijden.
Waar we wel minder mee overweg konden, is de gebrekkige feedback van het nogal lichte stuur. Niet alleen versterkt dat de zachte ophanging van de Fransman, het boezemt ook iets minder vertrouwen in dan de strakkere aanpak die we bij sommige andere constructeurs zien. Dat is jammer, want deze comfortabele ophanging had met een iets steviger stuur een beter dynamisch compromis geboden.
Onder stroom
Nieuw is die ophanging natuurlijk niet, ook de reguliere C5 Aircross met verbrandingsmotor pakt ermee uit. Wel nieuw: de plug-in hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een combinatie van een 1.6 turbo viercilinder van 180 pk, samen met een 109 pk sterke elektromotor. Genoeg voor een gecombineerd vermogen van 225 pk en een koppel van 360 Nm, power die via een achttrapsautomaat naar de voorste wielen wordt gestuurd, voldoende om hem in 8,7 seconden naar de 100 te stuwen. Door een combinatie van rijden op elektro- en verbrandingsmotoren, zet de Fransman een uitstoot van 33 g CO2/km (WLTP) neer.
De C5 Aircross Hybrid heeft een 13,7 kW batterijpakket aan boord dat volgens de WLTP-cyclus goed is voor een elektrische autonomie van 55 km. In de praktijk kwamen we echter niet verder dan 22 km. Dat verschil is te groot om toe te schrijven aan de winterkou. We deden navraag bij de invoerder en daar opperde men de hypothese dat een niet-uitgevoerde software update de oorzaak kan zijn. We komen er nog op terug in ons volgende en laatste artikel over deze langeduurtest.
Zacht en stil
De aandrijflijn is net als de ophanging zacht: In elektrische modus volgen de versnellingen elkaar zacht en stil op. Maar zelfs in hybride modus blijft de benzinemotor discreet en verloopt de samenwerking tussen de twee motoren zeer subtiel. Enkel wanneer je hard op het gas gaat, wordt de Franse symfonie al eens verstoord door een valse noot.
Er zijn ook heel wat rijprogramma’s, van ecologisch tot sportief, waartussen het verschil eerder klein is. Ook is er een B-stand, die het regeneratief remmen aanscherpt. De wagen zal dan meer energie winnen bij het loslaten van het gaspedaal, wat je elektrische autonomie ten goede komt. Echt one pedal driving, zoals bij sommige elektrische auto’s, wordt het niet. We misten ook wel de mogelijkheid om de sterkte van het systeem in te stellen. Maar het werkt wel degelijk goed en wordt al snel een trouwe bondgenoot van eenieder die het maximum uit de batterij van zijn plug-in wil halen.
Praktisch baasje
Praktisch is de C5 Aircross zeker wel. In de koffer offer je 120 liter bagageruimte op, maar de driedelig opklapbare en verschuifbare achterbank blijft van de partij, net als de vele opbergvakjes die we al kenden uit het reguliere model. Met de bank helemaal naar voor heb je zo nog altijd een meer dan behoorlijke 600 liter kofferruimte. Bovendien mogen zijn rechte lijnen visueel misschien niet het aantrekkelijkst zijn, ze zorgen wel voor de nodige hoofdruimte voor zowel de voorste als de achterste passagiers.
Conclusie
Met de C5 Aircross Hybride zet Citroën een knappe plug-in hybride neer in een belangrijk segment: de middelgrote SUV. Hij heeft zijn positieve en negatieve aspecten, maar hij durft er vooral tussenuit springen. Iets waarvoor we hem alleen maar toejuichen in het vaak ietwat grijze autolandschap. Spijtig is wel dat de wagen (nog) niet wordt aangeboden met vierwielaandrijving, iets wat wel geldt voor de vergelijkbare modellen bij zustermerken Peugeot, DS en Opel.
Fleet facts Citroën C5 Aircross Hybride Business
Leasingbudget: € 618
Normverbruik gemengd: 1,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 39 g/km
CO2-bijdrage per maand: €27,24
Fiscale aftrekbaarheid: 100%
VAA per maand: €113,33 euro/maand