LeasePlan Car Cost Index: TCO elektrische voertuigen daalt (een beetje)

LeasePlan heeft zopas zijn jaarlijkse Car Cost Index gepubliceerd. Conclusie: de TCO van elektrische voertuigen is in de meeste Europese landen de kloof aan het dichten met benzine- en diesel. Maar – zeker bij ons – doe je vandaag nog geen winstoperatie door over te stappen op elektrisch.

De LeasePlan Car Cost Index beslaat 21 landen (zie lijst verder in dit artikel) en geeft in elk land een overzichtelijke analyse van de verschillende kosten (2017) die gemoeid zijn met het hebben van een klein- of mediumformaat auto. De totale eigendomskosten betreffen alle kosten zoals brandstof, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud.

Dit zijn de modellen die werden weerhouden in deze studie: BMW i3, Ford Focus/Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Corsa, Renault Clio, Renault Zoe, smart Fortwo, VW Golf/e-Golf et VW Polo. De brandstofkosten zijn gebaseerd op de verbruikscijfers van de constructeurs.

Benzine Diesel Elektrisch
Oostenrijk €538 €497 €788
België €590 €561 €898
Tsjechische republiek €416 €425 €800
Denemarken €642 €607 €914
Finland €630 €637 €955
Frankrijk €472 €475 €836
Duitsland €515 €489 €788
Griekenland €468 €427 €953
Hongarije €393 €405 €597
Ierland €506 €474 €852
Italië €667 €628 €986
Nederland €604 €686 €705
Noorwegen €731 €722 €670
Polen €445 €359 €634
Roemenië €353 €363 €890
Slovakije €442 €416 €955
Spanje €477 €476 €952
Zweden €631 €568 €770
Zwitserland €557 €516 €800
Turkije €492 €519
Verenigd Koninkrijk €538 €535 €719
Gemiddelde €536

€523

€819

Bron: LeasePlan Car Cost Index

De belangrijkste conclusies

  • In België, is de TCO van een elektrisch voertuig toch nog altijd 898 euro, tegen 561 euro voor een diesel en 590 euro voor een benzinevoertuig. Ons land is trouwens voor alle vormen van aandrijving duurder dan het Europese gemiddelde. De TCO is gewogen voor het BBP in ons land één van de duurste, samen met Italië en Finland.
  • De gemiddelde eigendomskosten van een auto variëren enorm in Europa; van €448/ maand in Polen tot €761/ maand in Italië. Het Europese gemiddelde bedraagt
    616 euros per maand.
  • De kosten van elektrische voertuigen varieren sterk door heel Europa; deze zijn het laagste in Hongarije met gemiddelde maandkosten van €597. In Italië daarentegen bedragen deze €986/maand. Het is daarmee het duurste land om elektrisch te rijden.
  • Noorwegen is met €670/maand het enige land waar elektrisch rijden goedkoper is; rijden op benzine kost daar €731/maand en rijden op diesel €722/maand.
  • Eigenaren en bestuurders van elektrische auto’s betalen meer belasting; zij betalen gemiddeld €131/ maand aan wegenbelasting en BTW heffing (als gevolg van hogere aankoopprijzen). Dat is significant meer dan de €104 voor benzine- respectievelijk €108 per maand voor dieselauto’s.
  • Bestuurders van een elektrische auto besparen veel op brandstof; gemiddeld besteden ze €39/maand aan brandstof tegen benzinerijders €110/maand en dieselrijders €78/maand.

 

 

#Business Driver #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine