Lexus RX 450h+: just in time!

De eerste generatie Lexus RX kwam in 1998 op de markt. Maar het was wachten tot 2005 en de RX 400h voor hij de hybride technologie aan boord kreeg die het moederhuis Toyota ontwikkeld had in de Prius. Ondertussen zijn we aan de vijfde generatie … en het Japanse luxemerk steekt nog een tandje bij met de eerste stekkerhybride van het model. Toeval, maar qua timing niet slecht voor de Belgische fleetmarkt!

Blijft u even bij de les? Want de nieuwe Lexus RX tapt qua aandrijving uit verschillende hybride vaatjes. Full hybrid blijft aan boord, maar dan wel met een extra gepimpte versie. De grote nieuwigheid is vanzelfsprekende de plug-in hybride versie.

RX 350h

De eerste telg van de vijfde generatie is de RX 350h, een full hybrid en het basismodel van de nieuwe line-up. Hij krijgt zijn power (250 pk) van een 2,5 liter zelfopladende hybride aandrijflijn. Hij profiteert wel mee van de technische innovaties die eigenlijk specifiek voor de plug-in versie werden ontwikkeld: een nieuwe hybride transaxle met een compacter ontwerp, 22% minder massa (en dus lichter), minder wrijvingsverliezen en een efficiëntere PCU. Hij heeft ook een ruig kantje, want de E-Four vierwielaandrijving is standaard.

In het elektrische gedeelte is een nieuwe nikkel-metaalhydridebatterij (Ni-MH) de basis van een hoog vermogen, een lager brandstofverbruik en verbeterde rijeigenschappen t.o.v. zijn voorganger (RX 450h).

RX 500h

De RX 350h is met een sprint van 7,9 seconden naar 100 km/u geen slak, maar bij Lexus vonden ze het tijd om ook eens een echt gespierde versie in de line-up op te nemen. Die rol is weggelegd voor de RX 500h. Het hart van de aandrijflijn wordt gevormd door een 2,4 liter hybride turbomotor, gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie en DIRECT4. Met een vermogen van 371 pk trekt hij een sprint van 0-100 km/u in 6,2 seconden. Met een CO2-uitstoot van 182-189 g/km is het echter niet meteen de meest evidente fleetkeuze.

Dat de RX 500h (veel) meer is dan een gespierde hybride powerunit, laat hij merken aan tal van technische hoogstandjes. Een voorbeeld is de intelligente DIRECT4 vierwielaandrijving. Deze maakt gebruik van een aparte elektromotor om het vermogen en koppel tussen de voor- en achteras in elke rijsituatie altijd in evenwicht te houden. Volgens Lexus is deze oplossing sneller en nauwkeuriger dan een mechanisch systeem.

RX 450h+

De belangrijkste nieuwigheid van de vijfde generatie RX is natuurlijk de plug-in versie. Een 2,5 liter verbrandingsmotor werkt samen met een oplaadbare lithium-ion batterij van 18,1 kWh. Een extra elektromotor aan de achterkant maakt permanente Lexus E-Four-vierwielaandrijving mogelijk. Het vermogen van 309 pk doet nauwelijks onder voor dat van de full hybrid voorganger, maar volgens Lexus levert de nieuwe snoerversie toch meer koppel en komt hij ook sneller uit de startblokken. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden is hij maar een zucht minder snel dan de RX 500h. Maar hij kan wel een veel lagere uitstoot van minder dan 26 g/km voorleggen. Keuze snel gemaakt!

Interieur

Qua interieur vinden we de verfijning terug die we gewoon zijn van het merk. Een ruime en luxueuze SUV die thuishoort in het premiumsegment! De voornaamste bron van frustratie was het onwillige infotainment-systeem dat nogal wat connectieproblemen vertoonde. Ik reed met een preproductiemodel en moest gebruik maken van gedownloade Google Maps kaarten. Handig is anders. Daarom geen definitief oordeel en uitkijken naar een test op Belgische bodem.

Rijden

Omdat we ervan uitgaan dat de RX 450h+ de beste kanshebber is om in fleet zijn mannetje te staan, heb ik mij tijdens testritten in Californië (ja, dit beroep heeft wel wat perks) vooral gefocust op de rijkwaliteiten van de snoerversie.

Starten doe je altijd in elektrische modus. Pas wanneer je de elektrische energie hebt opgebruikt (autonomie van maximaal 65 km) is het aan de verbrandingsmotor om zijn rol te spelen. En die beperkt zich niet tot louter overnemen. Je hebt als chauffeur een aantal opties. Een daarvan is de Auto EV/HV-modus. Daarbij rij je volledig elektrisch maar wordt automatisch de verbrandingsmotor ingeschakeld wanneer je extra vermogen nodig hebt. Meteen daarna schakelt hij automatisch naar full EV-modus.

Ook de batterijlaadmodus is interessant. De verbrandingsmotor werkt al rijdende als generator voor de batterij, zodat er meer batterijvermogen beschikbaar is wanneer elektrisch rijden vereist is. Een typisch voorbeeld zijn Lage Emissie Zones.

Niet getest, maar ik geloof de Lexus-ingenieurs graag op hun woord: met de 6,6 kW/h lader is de batterij op ongeveer 2,5 uur opgeladen. Always be charging, hoeft dus zelfs niet. Maar een volle batterij is wel een must, wil je het lage brandstofverbruik van 1,2 l/100km ook in de praktijk waarmaken.

De Lexus RX 450h+ biedt een zeer comfortabele ride maar laat zich toch nog behoorlijk strak sturen. Een heel fijne rijervaring, ook met dank aan de prima akoestische isolatie. Qua prestaties zit hij niet ver af van de RX. Maar voor dit soort luxueuze SUV vind ik rijcomfort eigenlijk belangrijker. De RX 450h+ blonk uit op dat vlak. Ook de soepele samenwerking tussen de verbrandingsmotor en elektrische aandrijving scoort hoog. Zelf noemen de Japanners het de Lexus Driving Signature.

De technologische grabbelton

Ieder snufje dat autoconstructeurs tegenwoordig in hun auto’s stoppen uitvoerig beschrijven, zou eerder als een encyclopedie lezen. Gaan we dus niet doen. Toch enkele die we u niet willen onthouden!

  • Dynamic Rear Stearing: een systeem dat automatisch de optimale stuurhoek voor de achterwielen berekent op basis van de snelheid en de richting van de auto.
  • Trail mode (optioneel): geïntegreerde regeling van de vierwielaandrijving, remmen en aandrijfkracht om wielslip te voorkomen bij rijden op gladde of oneffen wegen.
  • Digital Panoramic View Monitor: een gewichtige omschrijving van een digitale achteruitkijkspiegel en camera’s die voor een live 360° zicht zorgen. Je kijkveld in de digitale spiegel is breder maar focus op een camerabeeld bleek in de praktijk geen winnaar. Het woord overengineering loert om de hoek.
  • Shiftmatic-transmissie: automaat die je ook met stuurpeddels kan bedienen. De S-stand wordt met de versnellingspook geselecteerd. Deze levert motorremkracht in zes stappen met een schakelgevoel dat vergelijkbaar is met dat van een handgeschakelde versnellingsbak.
  • Adaptive Variable Suspension: beschikbaar op enkele topversies. Onafhankelijke demping van elk wiel. Zorgt voor een comfortabeler rijgedrag op oneffen wegdekken, een hogere dempingskracht in bochten en een vlakke rijstabiliteit.

Besluit

Lexus heeft zo lang mogelijk vastgehouden aan alleen maar full hybrid versies, maar ziet natuurlijk ook dat in dit segment plug-in eigenlijk al jaren de norm is. We kunnen er van uitgaan dat de Belgische markt niet echt van heel groot belang is bij het nemen van strategische beslissingen qua model line-up, maar feit is wel dat de RX450h+ door de fiscus wordt beschouwd als een “echte” hybride. Met bestellingen mogelijk vanaf november dit jaar komt het model dus net op tijd om de strijd aan te gaan met de andere premiummerken in dit segment. Zoals u weet, is het nog fiscaal interessant tot eind juni volgend jaar om een bestelbon of leasecontract te tekenen.

Met zijn indrukwekkende looks, hoogstaande rijervaring, klassevol interieur maar ook met zijn technologische snufjes is de nieuwe RX alleszins een volwaardige opponent voor de Duitsers waar velen normaal voor vallen. Testrit bij de dealer warm aanbevolen van zodra beschikbaar!

Prijzen

Van Lexus kregen we nog geen definitieve prijzen, die zouden pas medio september komen. We kregen wel voorlopige, maar reken er ons niet op af! Van zodra de definitieve er zijn, leest u het hier!

RX 450h+: € 87.040 (Executive Line)

RX 350h: € 77.450 (Executive Line)

RX 500h: € 87.040 (F Sport +)

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Lexus Waterloo 1420 Braine-l'Alleud
Lexus Turnhout (Hedin Automotive) 2300 Turnhout
Gego Naninne 5100 Namur
Lexus Gent 9050 Ledeberg
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine