Lotus gooit het roer helemaal om. De kleine brandstofaangedreven speeltjes van het merk gaan de schop op (met de Emira als knappe afsluiter) en worden vervangen door elektrische wagens. Een hypercar genaamd Evija is onderweg, maar in tussentijd werden al twee wagens voor de hogere fleetcategorieën gelanceerd.
Voor de zomer mochten we rijden met de Lotus Eletre, een elektrische SUV (bekijk hier onze videotest), nu voegt het Britse merk deze Emeya aan zijn line-up toe. De ranke berline werd vorige week in Parijs getoond in de nieuwe flagship store van het merk en zal de strijd aangaan in de hoogste fleetechelons met onder meer de Porsche Taycan.
De GT, die vanaf begin volgend jaar geproduceerd zal worden, heeft een topsnelheid van 250 km/u en accelereert in slechts 2,8 seconden naar 100 km/u. Om klanten vertrouwen te geven, waar ze ook naartoe reizen, worden de prestaties van Emeya aangevuld met de toonaangevende oplaadmogelijkheden van Lotus. De Emeya kan 150 km rijbereik bijladen in ongeveer vijf met behulp van een 350kW DC snellader en kan het bereik binnen 18 minuten opvoeren tot 80%.
Om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, is de Lotus Emeya ontworpen met geavanceerde duurzame materialen, die zelf afkomstig zijn uit duurzame bronnen. Dit zijn onder andere een nieuwe luxe stof gemaakt van gerecyclede vezels uit de mode-industrie, evenals aluminium, Alcantara, nappaleder en Ultrafabric PU.
Flagshipstores
Lotus breidt exponentieel uit in Europa. Na de opening van het eerste Europese flagship store in Londen in augustus 2023, versnelt Lotus zijn ambitie om een wereldwijd performance merk te worden met de opening van de showroom in Parijs, in de toekomst zullen nog meer steden volgen.