Marc Fumagalli – Renault/Dacia: “Bedrijfswagen blijft de belangrijkste vorm van mobiliteit”

Marc Fumagalli (foto: Wouter Maeckelberghe)

Marc Fumagalli werd in 2019 verkozen tot Fleet Manager of the Year. Daarna was de wereld nooit meer hetzelfde door Covid. Dit zijn de verwachtingen voor het komende jaar van de fleetmanager voor de merken Renault en Dacia.

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

Sinds het begin van de pandemie en de invoering van telewerken zijn de gewoonten van de werknemers veranderd en leggen zij over het algemeen minder kilometers af dan vroeger. De huidige contracten zijn derhalve niet altijd meer aangepast aan hun behoeften. De nieuwe fiscaliteit die vanaf 2026 alleen nog gunstig is voor elektrische bedrijfswagens is eveneens een factor. Daarom adviseren wij wagenparkbeheerders rekening te houden met deze verschillende veranderingen en helpen wij hen de oplossing te vinden die het best aan hun behoeften beantwoordt.

Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?

Zij zullen uit fiscaal oogpunt geleidelijk minder aantrekkelijk worden. De meerderheid van de klanten zal dan steeds meer overschakelen op 100% elektrische voertuigen, die 100% fiscaal aftrekbaar zullen zijn.

Is er veel animo bij uw klanten voor het mobiliteitsbudget of blijf de bedrijfswagen Koning?

Onze klanten analyseren noodzakelijkerwijs de verschillende mobiliteitsoplossingen, maar de bedrijfswagen blijft bij de meerderheid de belangrijkste vorm van mobiliteit.

Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

De grootste zorg van onze klanten is de oplaadinfrastructuur, zowel in het bedrijf als bij de werknemers. Wij ondersteunen hen met ons merk Mobilize Power Solutions, dat gespecialiseerd is in de studie en het ontwerp van oplaadinfrastructuren. Van advies tot de installatie van oplaadstations, hun oplossingen worden aangepast aan de mobiliteitsbehoeften van onze zakelijke klanten. 

Heeft het Autosalon in Brussel nog een toekomst op lange termijn?

Ja, het Autosalon blijft een etalage waar fabrikanten nieuwe modellen, concept cars en nieuwe technologieën kunnen onthullen. Het trekt elk jaar duizenden mensen aan, zowel particuliere klanten die voor een familie-uitstapje komen als professionele klanten.

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

Dit jaar stond weer in het teken van Covid en de impact die het had en nog steeds heeft op ons privé- en beroepsleven. Ik hoop dat we allemaal snel ons normale leven weer kunnen oppakken.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Group Pashuysen Leuven 3012 Leuven
Group Pashuysen Aarschot 3200 Aarschot
Group Pashuysen Diest 3290 Diest
Group Pashuysen Tienen 3300 Tienen
Group Pashuysen Genk 3600 Genk
Group Pashuysen Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Renault Philippeville 5600 PHILIPPEVILLE
Renault Lodelinsart 6042 CHARLEROI
Renault Sud 6061 CHARLEROI
GSL Motors 6140 FONTAINE-L
Garage du Rond-Point Fleurus 6220 FLEURUS
Autoprecision 7100 LA
Van Mossel Devos-Capoen Kuurne 8520 Kuurne
Van Mossel Devos-Capoen Roeselare 8800 Roeselare
Van Mossel Devos-Capoen Menen 8930 Menen

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine