“Mobiliteitsbudget moet vanaf 2026 de norm worden”

In een interview met Thierry Devresse, oprichter en gedelegeerd bestuurder van MMBB (My Mobility Budget Butler), stelt CD&V-parlementslid Jef Van den Bergh, een groot voorvechter en initiatiefnemer van de wet die het mobiliteitsbudget in maart 2019 invoerde: “Het mobiliteitsbudget moet vanaf 2026 de norm worden”. Dit ondanks het feit dat eind 2020 slechts “een goede duizend werknemers voor dit mobiliteitsbudget hadden gekozen”.

Eind 2020 hadden duizend werknemers voor het mobiliteitsbudget gekozen. Dat is veel te weinig. De Covid 19 pandemie heeft niet geholpen. Maar Jef Van den Bergh, federaal parlementslid voor CD&V, ziet andere verklaringen. In een interview gepubliceerd op de MMBB website, zegt hij “De weerstand tegen verandering en de complexiteit van de invoering van het mobiliteitsbudget in de managementprocessen van het bedrijf. Of de nog beperkte beschikbaarheid van mobiliteitsdiensten op aanvraag. En misschien de perceptie dat dit geld zal kosten, terwijl het de facto kostenneutraal kan zijn voor de werkgever.

“Meer dan de traditionele bedrijfswagen”

De herziening van de wet op het mobiliteitsbudget, die deel uitmaakt van het wetsontwerp Van Peteghem over de vergroening van de bedrijfsmobiliteit, komt op het juiste moment, aldus Jef Van den Bergh, opnieuw geciteerd door MMBB.

“Deze wet stelt een aantal verbeteringen voor. Sommige daarvan zijn belangrijk omdat zij de invoering van het mobiliteitsbudget door de werkgevers moeten bespoedigen. Ik denk aan de afschaffing van wachttijden, de “kant-en-klare” TCO-formule en de mogelijkheid om het aantal zakelijke kilometers afzonderlijk te behandelen. En in 2026, zullen alle bedrijfswagens CO2-emissievrij moeten zijn. Vanaf dan zal er geen verschil meer zijn tussen de traditionele bedrijfswagen en de auto van het mobiliteitsbudget. Het mobiliteitsbudget moet dan de norm worden. Dat komt omdat deze formule meer biedt dan de traditionele bedrijfswagen zonder beperkingen. En in de tussentijd zullen andere ideeën om de acceptatie te verbeteren worden onderzocht. Ik ben er ook zeker van dat het aanbod van bedrijven die mobiliteitsdiensten op aanvraag aanbieden, zal groeien en verbeteren.

Het CD&V-parlementslid besloot zijn interview met MMBB als volgt: “Ik hoop dat alles voor het einde van het jaar kan worden afgerond. We kennen het traject dat het wetsvoorstel nog moet maken.

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending