Mobiliteitsbudget | Frank Van Gool (Renta) reageert

Frank Van Gool algemeen directeur van Renta, de federatie van Belgische autoverhuurders, kroop in zijn pen naar aanleiding van de wijzigingen die op het laatste moment in het wetsontwerp van het mobiliteitsbudget zijn verwerkt. Van Gool toont zich positief over die aanpassingen.

“Wij zijn zeer tevreden dat de regering in de nieuwe versie van het wetsontwerp ook de klassieke verhuur van voertuigen voor 30 dagen per jaar heeft opgenomen in pijler 2 van het mobiliteitsbudget.”

“De werknemer die kiest voor het mobiliteitsbudget en daarbinnen een bedrijfswagen opneemt, mag maar een voertuig kiezen dat maximaal 95 gr CO2/km uitstoot. Dat betekent in de praktijk voor velen een kleinere auto die niet altijd alle behoeften dekt. Denk maar aan een vakantieperiode of een kleine verhuis.”

“Door de occasionele huur van een voertuig toe te laten binnen de fiscaal zeer interessante tweede pijler, kan men dus een grotere auto of een bestelwagen huren wanneer nodig, in binnen- of buitenland.”

“Ook voor wie geen vaste wagen meer neemt in het kader van het mobiliteitsbudget zal een huurwagen af en toe een antwoord bieden. Deelauto’s zijn goed voor korte ritten, maar als men langere trajecten wil afleggen of gedurende meerdere dagen een voertuig wil gebruiken is een huurauto meestal goedkoper en beter geschikt. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat deze maatregel voor bepaalde werknemers de drempel zal verlagen om te kiezen voor het mobiliteitsbudget.”

Toekomstige verfijningen

“We hopen dat in de toekomst nog verfijningen aangebracht zullen worden, zoals een opname van de klassieke motorfietsen in de tweede pijler en de uitbreiding van het mobiliteitsbudget naar niet-bedrijfswagengebruikers. Daarnaast denken we dat de cash4car regeling (mobiliteitsvergoeding) met de komst van deze wet beter afgeschaft zou worden om het voor werkgevers en werknemers wat eenvoudiger te maken.”

“De leasingbedrijven, uitgevers van mobiliteitskaarten, app-ontwikkelaars, sociale secretariaten en HR-diensten zullen de komende maanden moeten zoeken naar de technische invulling van de wet in bestaande of nieuwe systemen. De fiscaal-boekhoudkundige verwerking, de manier van aftoppen van het budget, verplaatsingsmiddelen in- of uitsluiten,… het blijft allemaal wat maatwerk.”

“We moeten ook realistisch blijven, uit ondervragingen blijkt dat slechts 20% van de werknemers open staat om de mogelijkheid van een mobiliteitsbudget te bekijken. En de werkgevers moeten het ook nog willen aanbieden.”

“Het mobiliteitsbudget is niet de doodsteek voor de bedrijfswagen, maar vormt wel een financieel aantrekkelijk alternatief voor een klein deel van de bedrijfswagengebruikers die door hun profiel soms beter af zijn met andere mobiliteitsmiddelen dan de auto.”

 

*De tussentitels en foto’s van dit artikel werden door de redactie toegevoegd.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!