Nieuwe elektromotor voor de Citroën ë-C4 en ë-C4X

De Citroën ë-C4 en ë-C4 X krijgen een nieuwe elektrische aandrijflijn. Die zorgt voor een grotere actieradius, waardoor de symbolische kaap van 400 km (in de gecombineerde WLTP-cyclus) kan worden gerond. De motor en de batterij van deze nieuwe elektrische aandrijflijn zijn efficiënter ontworpen en profiteren van technologische ontwikkelingen.

De motor: een hybride synchrone elektromotor (HSM) van 115 kW of 156 pk, die de synchrone elektromotor met permanente magneet heeft vervangen. Hij biedt een extra 15 kW (20 pk), terwijl hij zeer efficiënt is. De motor kan een koppel van 260 Nm produceren dat onmiddellijk beschikbaar is.

De batterij: een nieuwe batterij van 54 kWh, 4 kWh meer dan wat vandaag beschikbaar is. Hij is compact en profiteert standaard van een thermische regeling door vloeistofcirculatie en een warmtepomp die het snel laden bevordert. De batterij heeft een andere chemische samenstelling en is opgedeeld in 102 cellen en 17 modules. In plaats van uit 60% nikkel, 20% mangaan en 20% kobalt te bestaan, heeft deze hoogspanningsLithium-Ion-batterij een hogere nikkelverhouding (80% nikkel, 10% mangaan en 10% kobalt), wat de energiedichtheid verbetert en zorgt voor een betere autonomie en een langere levensduur.

Al deze zaken komen zorgen ervoor dat het rijbereik, dat met 17% toeneemt ten opzichte van de huidige EV, tot 418 km (volgens de gecombineerde WLTP-cyclus), en aan de energie-efficiëntie, die het gemiddelde energieverbruik terugbrengt tot 14,9 kW/u. Naast de winst in actieradius benadrukt de fabrikant de aanzienlijke voordelen bij reëel gebruik door klanten, die in stadsverkeer rond +30 km blijven, zelfs bij temperaturen dicht bij 0° C.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine