Opel heeft zijn compacte SUV Moka ingrijpend vernieuwd maar het belangrijkste nieuws is wellicht dat ze er meteen ook een volledig elektrische variant tegenaan gooien. We kregen de kans om er al een korte testrit mee te maken.

Ze horen het écht niet graag bij Opel, maar je kan er niet omheen dat zowat alle nieuwe modellen die ze tegenwoordig op de markt brengen technisch schatplichtig zijn aan de alliante met de Franse PSA-groep (tegenwoordig Stellantis met Fiat-Chrysler erbij). Dat geldt ook voor deze Mokka-e, die zijn elektrische aandrijflijn deelt met o.a. de Peugeot e-208 en de DS3 Crossback E-tense.
50 kWh en 324 km
De batterypack van de elektrische Mokka is 50 kWh sterk, wat in theorie een autonomie van 324 km toelaat (WLTP). De batterijen geven hun stroom af aan een 100 kW (136) sterke elektrische motor.
Laden kan deze Mokka-e zowel via wisselstroom (AC – 11 kW) als gelijkstroom (DC – 100 kW). Bij AC is de batterij op ongeveer 5 uur volgeladen op voorwaarde dat er ook 11 kW uit de laadpaal komt. Stop je het laadsnoer in een gewoon stopcontact, dan kan dat oplopen. Is dat bijvoorbeeld maar 2,3 kW, dan zit je eerder tegen de 20 uur aan. Bij DC-laadpalen van 100 kW (doorgaans publieke snelladers) kan je in een klein half uur de batterijen voor 80% weer volladen.
Toch wel behoorlijk Duits …
Het is logisch om technologie te delen binnen een groep. Maar het is wel de bedoeling dat het geen eenheidsworst wordt en dat de verschillende merken hun specifieke doelgroepen vinden. Wat dat betreft, kunnen we beamen dat de Mokka-e zich wel degelijk onderscheidt van zijn Franse neven. Het koetswerk doet zeker geen pijn aan de ogen. Knappe lijnen, krachtig en sportief.

De digitale accenten die je – zeker in een elektrische – hedendaagse auto verwacht, zijn er ook met een digitaal dashboard en een centraal aanraakscherm. Toch ook nog wat behoorlijk traditionele (draaiknoppen), o.a. voor de verwarming en het radiovolume. Op zich geen slechte keuze. Te ver doorgedreven digitalisering kan soms contraproductief werken omdat je te diep in de menu’s moet gaan om eenvoudige functies te bedienen. De afwerking is typisch Opel: stevig en goed geassembleerd met materialen die net dat tikkeltje “cachet” mankeren om zichzelf als premium te positioneren. Heel wat veiligheidssystemen ook, waaronder een smart cruisecontrol die de Mokka-e in de file volledig tot stilstand brengt en automatisch ook weer laat vertrekken. Andere snufjes: een 180 graden en connectiviteit met Apple Carplay en Android Auto.
Rijden
Ik heb ook al met de Peugeot e-208 en de DS3 Crossback E-Tense gereden en kan concluderen dat de Mokka-e wel degelijk zijn eigen koers vaart qua rijervaring. De elektrische Mokka geeft een solide indruk met een redelijk stug afgeveerde ophanging en een precies stuurgevoel. Net zoals bij zijn Franse neven, pikt de elektrische motor met zijn instant koppel van 260 Nm goed op maar zijn er geen verschroeiende acceleraties. Die trend zien we wel meer in dit segment van de EV-markt: er wordt eerder ingezet op autonomie en een lager verbruik dan op pure prestaties.
Prijzig
Last but not least: een kijkje in de prijslijst leert ons dat de basisversie van de elektrische Mokka € 36.200 kost … en dat is flink wat meer dan de basisversies van de benzine en diesel (respectievelijk € 22.600 en €24.600). Er is natuurlijk het fiscaal voordeel van een nulemissie auto en samen met voordelig laden en minder onderhoud is een gedetailleerde TCO-berekening sowieso aan de orde.