(Plug-in) hybride en elektrische wagens: waar staan de Belgische en Europese vloten?

België scoort (ruim) beter dan het Europese gemiddelde wat betreft de integratie (en de bereidheid tot integratie) van hybride (plug-in en niet-plug-in) en elektrische technologieën. Dit blijkt uit de jaarlijkse barometer van de Arval Mobility Observatory, een enquête bij meer dan 3.600 Europese bedrijven in 13 landen (waaronder België).

In Europa heeft één bedrijf op vijf (21%) ten minste één (oplaadbare) hybride of elektrische auto in haar wagenpark geïntegreerd.

Om ook te lezen: Wat is de impact van WLTP bij de vloten?

Nederland heeft het hoogste percentage met 44%. Hierna volgen het Verenigd Koninkrijk (34%) en Frankrijk (28%).

België staat op de 4e plaats met Zwitserland op 23%, iets beter dan het Europese gemiddelde.

Ontwikkelingspotetieel voor (al dan niet oplaadbare) hybriden of elektriciteit in Europese vloten – Infografiek: Arval Mobility Observatory

De positie van België verbetert als we rekening houden met toekomstige aankoopintenties.

Zo heeft 55% van de Belgische bedrijven al hybride (herlaadbare) of elektrische technologie geïmplementeerd of is van plan dit in de komende drie jaar te doen. Daarmee staat ons land op het derde podiumtrapje, na het Verenigd Koninkrijk (61%) en Nederland (58%). Het Europese gemiddelde is hier 40%.

Ontwikkelingspotentieel hybrides (al dan niet oplaadbaar) – Infografiek: Arval Mobility Observatory

De helft van de Belgische vloten (51%) heeft reeds hybride of plug-in hybride technologie geïntegreerd of is van plan deze binnen drie jaar te integreren (tegenover 35% in Europa).

Potentiële ontwikkeling van elektriciteit in de Europese vloten – Infografiek: Arval Mobility Observatory

Wat elektriciteit betreft, heeft België een implementatiegraad van 37% van de reeds gerealiseerde of geplande implementatie (tegenover 27% in Europa).

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!