Polestar zet de stap naar de SUV met Polestar 3

Gisterenavond heeft Polestar het doek getrokken van haar nieuwste model, de Polestar 3. Eentje die voortbouwt op de fundamenten van het merk, maar hij aarzelt ook niet om z’n eigen weg te gaan.

Zo krijgt de Polestar 3 het grootste accupakket dat het merk ooit gebruikte, 111 kWh, maar weinigen doen beter. Polestar kan enkel voorlopige waarden geven, maar denkt zo’n 610 km autonomie uit de batterij te kunnen puren. Bovendien is de wagen klaar voor vehicle-to-grid toepassingen, opnieuw iets waar weinig wagens op de Europese wegen toe in staat zijn. Snelladen kan dan weer tot een zeer mooie 240 kW.

Binnenin blijft dan weer het gekende vegan interieur en een infotainmentsysteem dat op de fundamenten van Android rust op post, dat we kennen uit de verhoogde fastback van het merk, de Polestar 2. Het panoramadak, een Bowers & Wilkins-hifi met 25 luidsprekers en 3D-surroundgeluid, soft close deuren, een head-up display en pilot assist moeten dan weer voor een premiumervaring zorgen.

Samen met Volvo ontwikkeld

De Polestar 3 wordt gelanceerd in een configuratie met twee elektromotoren, waarbij het meeste vermogen naar de achterwielen gaat. De standaardversie ontwikkelt 360 kW vermogen en 840 Nm koppel. Met het optionele Performance Pack bedraagt het totale vermogen 380 kW en het koppel 910 Nm. Instelbare one-pedal driving is inbegrepen, net als een elektrische Torque Vectoring Dual Clutch-functie op de achteras – een evolutie van het systeem dat eerder voor de Polestar 1 ontwikkeld werd. Er is ook een ontkoppelingsfunctie beschikbaar voor de achterste elektromotor, waardoor de wagen alleen op de voorste elektromotor rijdt om onder bepaalde omstandigheden energie te besparen.

De Polestar 3 is de eerste wagen op een nieuwe, volledig elektrische technologische basis die ontwikkeld werd met Volvo Cars en er ook mee gedeeld wordt. Ook de nieuwe Volvo EX90 staat immers op deze basis. De productiestart voor de lanceringsmarkten is gepland in de Volvo Cars-fabriek in Chengdu (China) met een geleidelijke opstartfase vanaf midden 2023. De eerste leveringen worden verwacht in het vierde kwartaal van 2023. De prijs begint op 89.900 euro.

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending