Praktijktest Olympus Mobility (deel 1): op de goede weg

Een mobiliteitsbudget krijgen van je werkgever: hoe gaat dat dan praktisch in zijn werk? Zorgt dat niet voor bergen administratieve rompslomp voor beide partijen? Niet als je kiest voor Olympus Mobility: een platform dat als draaischijf fungeert tussen de verschillende mobiliteitsaanbieders, de werknemers en de werkgever. Toen de redactie van FLEET via VAB de kans kreeg om Olympus aan een praktijktest te onderwerpen, hadden we meteen de geknipte kandidaat voor ogen.

Onze collega in kwestie, Victor Steemans (28), komt al sinds zijn start bij Effective Media elke dag met het openbaar vervoer (op de keren dat hij carpoolt met collega’s na) vanuit Gent naar in Zellik (en terug). Tijdens deze rit, die gemiddeld zo’n twee uur in beslag neemt, combineert hij de (plooi)fiets met de trein (met ’s ochtends één en ’s avonds twee tussenstappen). Hij is duidelijk ons ideale proefkonijn en kreeg voor de gelegenheid een mobiliteitsbudget van 300€ dat hij volledig mocht opsouperen in één maand tijd.

Plug and play

“Ik kreeg een rondleiding van de app op het hoofdkantoor van Olympus in Gent, maar eigenlijk was die wat overbodig omdat de app zichzelf al snel uit wees”, steekt Victor van wal. “Je hebt een profiel waarop duidelijk staat aangegeven hoeveel budget je voor die maand kan gebruiken. Wanneer je via enkele taps en swipes een trein- of busticket aankoopt, gaat dit meteen van je lopend budget af. Zo heb je altijd een overzicht van je restbudget voor die maand. Je hoeft niet langer alle rekeningen bij te houden om ze na een tijdje binnen te brengen bij de verantwoordelijke op kantoor. Dat maakt het voor iedereen een pak gemakkelijker!” Op het eind van de maand krijgen zowel werknemer als werkgever inderdaad een handig overzicht van het budget dat gebruikt werd en waaraan dit werd gespendeerd.

Naast zijn dagelijkse woon-werkverkeer gebruikte onze collega het platform wel eens voor een treinrit naar de kust of een busrit in Brussel. En ook dat liep gesmeerd. De andere mogelijkheden heeft hij niet kunnen testen omdat het aantal partners zijn inziens nog wat beperkt zijn. “Het is enkel mogelijk om fietsen te lenen via Velo in Antwerpen of Blue-bike, maar bijvoorbeeld niet in Brussel via Villo. Jammer, aangezien ik zo’n fiets in onze hoofdstad wel had kunnen gebruiken de afgelopen maand. Ook Cambio heb ik niet kunnen testen wegens de beperkte mogelijkheden. Je kunt namelijk enkel ergens een wagen nemen als je die na gebruik terug dezelfde plek kunt afzetten. Onlogisch, aangezien je meestal een wagen gebruikt om van punt a naar punt b te gaan. Daarom zou het wel praktisch zijn dat er ook enkele free-floating carsharing diensten in de app worden aangeboden.”

Groeimarge

Ondanks dat de huidige mogelijkheden dus nog wat beperkt zijn, was het een boeiende ervaring met veel potentieel. “Je voelt dat het systeem nog in zijn kinderschoenen staat, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Mits ze de juiste partners kunnen vinden althans.” Dat de gamification van de app ook op het programma staat, vindt ons proefkonijn eveneens een meerwaarde: “Via de verschillende mobiliteitsoplossingen die je kunt kiezen, krijg je een bepaald aantal punten. Meer punten vallen te verdienen wanneer je de juiste ecologische keuzes maakt. Zo kan je op kantoor een wedstrijd op poten zetten tussen de verschillende gebruikers en elke maand de ‘groenste werknemer’ verkiezen.”

Om nog een beter oordeel te kunnen vellen en de evolutie in kaart te kunnen brengen, zouden we Olympus dus binnen x-aantal maanden opnieuw aan de tand moeten kunnen voelen. Victor is alvast kandidaat!

 

Tags: Mobiliteit