Renault bouwt gigafabriek in Frankrijk

Renault Group kondigt de ondertekening aan van twee belangrijke partnerschappen voor het ontwerp en de productie van batterijen voor elektrische voertuigen. Deze strategie heeft als doel om het concurrentievermogen en de efficiëntie van Renault Group op het vlak van elektrische voertuigen te verbeteren, de industriële transformatie te versnellen en de ecologische transitie waar te maken.

Renault Group gaat een strategisch partnerschap aan met Envision AESC voor de vestiging van een gigafabriek in Douai. De fabriek zal worden gebouwd in de buurt van Renault ElectriCity en zal ultramoderne, koolstofarme batterijen produceren aan een competitief kostenplaatje. Op deze manier wil Renault Group elektrische mobiliteit in Europa toegankelijker maken. Renault Group ondertekent ook een protocolakkoord met de Franse start-up Verkor om samen krachtige batterijen te ontwikkelen en te produceren, met het oog op een belang van meer dan 20% in het kapitaal van Verkor.

De twee nieuwe partnerschappen vullen de bestaande systemen binnen Renault Group aan. Zo is er het historische akkoord met LG Chem, dat vandaag batterijmodules levert voor het elektrische gamma van Renault. Binnenkort zal het ook de modules voor de toekomstige MeganE leveren. Tegelijkertijd gaan de gesprekken verder met ACC om dit ecosysteem eventueel vanaf 2027 te vervolledigen. Ook gaat binnen de Alliantie het onderzoek verder om de technologie van solide batterijen tegen 2030 te implementeren via het ASSB-project (All Solid-State Battery technology).

Gigafabriek

Envision AESC zal in 2024 een gigafabriek bouwen in Douai met een capaciteit van 9 GWh om tegen 2030 24 GWh te behalen. De batterijtak van het wereldwijde groene technologiebedrijf Envision Group, zal tot 2 miljard euro investeren in de productie van ultramoderne, koolstofarme en kostenefficiënte batterijen voor elektrische modellen, waaronder de toekomstige R5. Met dit partnerschap wil Envision AESC tegen 2030 2.500 banen creëren.  

De gigafabriek van Douai effent de weg voor de productie van een koolstofarme batterij, in lijn met de doelstellingen van de Europese Green Deal. Ze bevordert ook de ontwikkeling van een circulaire economie wat betreft de recyclage van afval en afgedankte batterijen. In overeenstemming met de engagementen van Renault Group is de fabriek een belangrijke troef om in 2040 en in 2050 wereldwijd koolstofneutraal te zijn in Europa. De verkoop van het merk Renault zal tegen 2030 voor 90% bestaan uit elektrische voertuigen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine