Test Renault Master e-Tech Electric: Heer en meester (blijven)

Renault had echt geen betere voornaam voor zijn grootste bestelwagen kunnen bedenken, ook de volledig nieuwe generatie wil in zijn segment de absolute baas op de weg blijven. We probeerden de Master al eventjes met een van de dieselmotoren én vooral met een volledig elektrische aandrijving. Met de batterij van 87 kWh raakt die tot 460 kilometer ver.

Dat rijbereik is best wel een fraai resultaat, de concurrentie evenaart het vooralsnog zelfs met batterijen van 100 en nog meer kWh niet. Het lage en in de praktijk natuurlijk maar zelden te ‘herhalen’ WLTP-verbruik van 21 kWh is onder meer aan de gunstige stroomlijn van het nieuwe koetswerk te danken. De Master bracht duizenden uren in windtunnels door, zelfs in eentje die normaal voor vliegtuigen wordt gebruikt. Hij ziet er wat stoerder uit dan zijn voorganger, maar de korte(re) motorkap, de hellende voorruit, de aflopende daklijn, de iets smallere achterkant en de vorm van de buitenspiegels en bumpers zorgen dus wel voor een efficiëntere aerodynamica.

De batterij van 40 kWh leent zich met een autonomie van maximaal 180 kilometer alleen voor gebruik in en rond de stad, met die van 87 kWh raak je in ideale omstandigheden dus tot 460 kilometer ver. Snelladen kan tot 130 kW, met wisselstroom en 22 kW duurt het 4 uur om de batterij weer op 100 procent van haar capaciteit te krijgen.

Rustgevend ‘blok’

Dieselen kan met 130, 150 en 170 pk, naar keuze met een manuele zesbak of een negentrapsautomaat. Ook met zo’n klassieke en toch weer zuiniger geworden aandrijving toont de auto zich verrassend comfortabel, maar met de extra kilo’s van de E-Tech Electric ligt hij pas echt als een rustgevend ‘blok’ op de weg.

Ondanks enkele flitsende inhaalmanoevres en zelfs enig rijplezier, kwamen we tijdens een testrit van enkele honderden kilometers aan een reëel verbruik van 24 kWh/100 km. Daar draagt ook het dynamische remsysteem toe bij, het verhoogt de actieve veiligheid (met een sneller tussenkomende automatische noodrem) en zet de kinetische vertragingsenergie nog beter om in elektrisch vermogen voor de batterij.

Renault voorziet veertig koetswerkversies en een haast oneindig aantal ombouwmogelijkheden, qua laadvolume gaat het in de gesloten Masters van 11 tot 22 kubieke meter. Slepen kan tot 2,5 ton. Alle varianten krijgen OpenR Link-infotainment met een scherm van 10 duim mee, voor de elektrische versies zijn er specifieke Google-functies. De cabine laat zich ook gebruiken als een klein kantoor.

Geschreven door Alain Devos

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine