Snelwegtest met de Lexus NX 350h

Zelfopladende hybride, plug-in hybride, mild hybride, … het aantal soorten hybridewagens op onze wegen is gigantisch. De grondlegger van het genre is echter Toyota-Lexus, met dezelfopladende hybride Prius, ondertussen al 25 jaar geleden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we een auto van deze groep kiezen voor onze snelwegtest.

Want: een hybride, werkt dat wel op de snelweg? Je remt immers nauwelijks, er is (althans in ons geval) nauwelijks file, dus je zal de batterij weinig kunnen opladen, laat staan aanspreken, denken we. Al mag onze wagen van vandaag dat natuurlijk tegenspreken. Voor ons staat de Lexus NX 350h, de nieuwste zelfopladende hybride van de luxedochter van Toyota. Dit model heeft een vermogen van 244 pk, vierwielaandrijving en een leeggewicht van zowat 1.800 kilo, maar het verbruik zou theoretisch slechts 6 tot 6,4 liter per 100 km zijn.

We testten het uit tijdens een rit van thuisstad Leuven naar het Duitse Aldenhoven midden maart, je weet wel, toen we in een testcentrum met de Subaru Solterra op pad mochten. Heen en terug goed voor zo’n 270 km door drie landen met drie keer hun eigen regels, auf geht’s zum Deutschland!

Op weg naar Nederland

We nemen de E314 om via Nederland naar Duitsland te rijden. De eerste paar 100 meter volledig elektrisch, maar eens de kleine accu leeg is, is het aan de wagen om laden en EV-rijden zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Er is weinig verkeer, dus we kunnen onze adaptieve cruise control opzetten, ideaal om kennis te maken met het interieur van de Japanner. Het interieur was vaak de belemmerende factor op die ambities van Lexus, maar daar lijkt de nieuwe NX toch komaf mee gemaakt te hebben. Het centrale scherm draait op Lexus Link Pro-infotainmentsysteem, is 10 of 14 duim groot en gericht naar de bestuurder. Het kleurgebruik is een pak beter dan bij vorige modellen van het merk en het systeem reageert ook sneller en is fijner, intuïtiever om mee te werken. Niet zo snel als dat van sommige andere premiummerken, maar de vooruitgang is duidelijk. En ja, ook het vervloekte touchpad op de middenconsole ging de schop op ten voordele van een klassiek touchscreen.

Na zo’n drie kwartier ruilen we de Belgische snelwegen in voor een kort stukje Nederland, de vreemde plaats waar een afrit “uit” heet en waar de snelheid overdag beperkt is tot 100 km/u. Ideaal voor de Lexus om even adem te halen alvorens we het gas eens kunnen opendraaien tijdens een stukje Freifahrt op de Duitse Autobahn. Het gemiddelde gebruik zakt dan ook eventjes, om eenmaal te stijgen eens we aan 140 à 150 km/u het laatste stukje afhaspelen op Duitse bodem.

Retour

Na een voormiddag testen in Duitsland, stappen we opnieuw achter het stuur van de NX om de 135 km in omgekeerde richting af te leggen. We appreciëren meteen de zachte stoelen van de NX, comfortabel en voldoende steun biedend, ideaal voor lange afstanden. De versnellingsbak is dan weer iets minder, hier merken we duidelijk wat CVT-klanken op wanneer we hard op het gas gaan. Bij de plug-in hybride variant was dit veel minder het geval omdat die op meer elektrische steun kan rekenen, waardoor de motor minder belast wordt.

Dat gegeven ten spijt, scoort de Lexus wel hoge punten als kilometervreter. Zeker wanneer we thuis het eindrapport kunnen opmaken. Met een verbruik van 7,1 liter per 100 km scoort hij hoger dan in de test, maar niet zo veel. Bovendien, opvallend, reed de NX slechts 14% van de tijd in elektrische modus. Veelal werkten verbrandingsmotor en elektromotor samen om het verbruik onder controle te houden. En dat bleek een ideale tandem, vele plug-in hybrides zouden het slechter doen, zeker als ze met een lege batterij aan deze onderneming waren gestart.

#Auto #Tests

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Lexus Waterloo 1420 Braine-l'Alleud
Lexus Turnhout (Hedin Automotive) 2300 Turnhout
Vancayzeele Kortrijk 8500 Kortrijk
Lexus Gent 9050 Ledeberg
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending