Test – Lexus LBX: Kleiner, maar niet minder Lexus

Lexus werd in het begin van de jaren ’90 op het oude continent gelanceerd en heeft sindsdien zijn aanbod steeds verder uitgebreid. Na de LS en GS, statige berlines, volgde de grote RX SUV en de sportieve IS berline. Toen kwam de CT, de eerste poging van het merk om een compacte auto te maken. Net als zijn concurrenten heeft de autofabrikant zich de afgelopen jaren opnieuw gericht op de zeer bloeiende – en lucratieve – SUV-markt. NX, UX en, meer recent, de elektrische RZ. Maar nu vult Lexus zijn gamma opnieuw van onder aan, met de LBX, het eerste model met veel potentieel voor de particuliere markt.

In 1989 deed Lexus zijn intrede in Europa met de LS, een statige limousine die was ontworpen … voor de Verenigde Staten. 35 jaar later presenteert de fabrikant de LBX, de eerste Lexus die speciaal is ontworpen voor ons continent, met zijn smalle wegen, dure energie en uiterst veeleisende bestuurders… De LBX is een veroveringsproduct en heeft voor Lexus ongekende afmetingen. Minder dan 4,20 m lang is hij, ongezien bij het merk. Het model begeeft zich dus in het segment van de subcompacte SUV’s met premium ambities. Het doel is om gehakt te maken van de MINI Countryman, Audi Q2 en DS3, en niet te vergeten de recente Volvo EX30… In tegenstelling tot die laatste beschikt de LBX over een zelfopladende hybride aandrijflijn, een van Lexus’ historische specialiteiten. Maar laten we eerst even kijken naar het exterieur…

Subtielere stijl

Deze LBX luidt een vernieuwde stilistische identiteit in… Je weet dat het een Lexus is, je kunt zien dat het een Lexus is, maar hij ziet er niet echt uit als een Lexus… Dat komt door een nieuwe, frameloze front dat breekt met de traditionele, kegelvormige grille van zijn grotere broers en zussen. Het is gewaagd, krachtig, anders en, om het maar eens vlakaf te zeggen, veel subtieler… Binnenin ligt de nadruk op comfort en ergonomie! De indeling van de cockpit volgt de principes van het Tazuna-concept, met informatie en bedieningselementen dicht bij de bestuurder. Deze heeft er toegang toe zonder zijn ogen van de weg te halen en met een minimum aan beweging…

Slechts één aandrijflijn

Om zich te onderscheiden van zijn weinige rivalen biedt de LBX een optionele vierwielaandrijving die exclusief is voor dit segment, maar die bij ons helaas niet verkrijgbaar zal zijn. De aandrijflijn is geleend van zijn tegenhanger bij zustermerk Toyota, de Yaris (Cross), een zelfopladende hybride. Deze combineert een driecilinder 1,5-liter benzinemotor met een elektromotor die wordt aangedreven door een nieuwe nikkel-metaalhydride batterij (lithium-ion bij de Toyota). De wagen maximaliseert zijn elektrische rijfasen en dus de efficiëntie… De batterij maakt ook sneller opladen en meer ‘zero-emissie’ rijden mogelijk.

Omdat er geen laadkabel nodig is, zou Lexus met deze LBX een doorbraak kunnen maken op de particuliere markt… Maar hij is ook bedoeld voor bedrijven, met name dienstverlenende bedrijven, die niet kunnen of nog niet zijn overgestapt op 100% elektrische voertuigen. In zekere zin een overgangsoplossing, maar met een kleinere CO2-voetafdruk en dus belastingvoordelen. Dankzij zijn uitstoot van 100 g/km zijn CO²-bijdrage en VAA laag. Hetzelfde geldt voor de gebruikskosten, die naar verluidt tot de beste in het segment van premium B-SUV’s behoren… Moeilijk te controleren, ook al zijn de cijfers voor het brandstofverbruik opmerkelijk! Op ons testparcours, dat stukken in de stad, de voorsteden en op de snelweg omvatte, verbruikte onze LBX gemiddeld minder dan 5 liter. Petje af!

Geraffineerd!

Klein van formaat, groot van ambitie, deze LBX heeft dan ook alle kenmerken van een echte Lexus… Te beginnen met zijn dynamische rijgedrag, dat gepolijst en toch strak is. De LBX is minder hoog afgesteld dan zijn rivalen en neemt bochten met een perfect gecontroleerde rolbeweging. Er is geen spoor van parasietbewegingen, wat minstens zo wordt gewaardeerd als de algehele wendbaarheid, die verrukkelijk is! Natuurlijk is het beschikbare vermogen (136 pk) bescheiden, maar uiteindelijk past het prima in de filosofie van Lexus die comfort en souplesse verkiest boven prestaties. Deze verfijning komt ook tot uiting in de beschikbaarheid van uitrusting die nieuw of zeldzaam is in deze categorie. Head-up display, digitale sleutel om de auto te openen en te starten, Mark Levinson speakers, over-the-air software-updates en Bespoke Build, een nieuwe personaliseringsservice van Lexus. Spijtig genoeg zijn de achterstoelen wek niet erg uitnodigend. Dit is een tekortkoming die de LBX deelt met zijn grote broer, de UX… In tegenstelling tot laatstgenoemde lijkt de bagageruimte hier wel voldoende te zijn…

Conclusie

Aangenaam om naar te kijken en om mee te rijden, deze LBX biedt een mooie synthese van de expertise van het merk. De prijzen blijven hoog (vanaf € 33.580), maar dat wordt gerechtvaardigd door de algehele kwaliteit en de technologie aan boord.

Geschreven door Alain Vandersande

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Lexus Waterloo 1420 Braine-l'Alleud
Lexus Turnhout (Hedin Automotive) 2300 Turnhout
Gego Naninne 5100 Namur
Lexus Gent 9050 Ledeberg
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine