Test Lexus RZ 450e: hoe rijdt deze EV met pilotenstuur?

Jarenlang bouwde Lexus op de – weliswaar stevige – hybridefundamenten van zijn imago. Nu komt daar echter verandering in, want ook de luxedochter van Toyota slaat steeds meer de weg van de elektrificatie in. Wij reden met de Lexus RZ 450e, de eerste volwaardige EV van de Japanners.

Er is immers ook al de UX300e, maar echt potten heeft dat model nooit gebroken. Hij deelde zijn platform met de hybride UX, kon enkel snelladen via het alternatieve CHAdeMO-principe en blonk nu niet bepaald uit in zuinigheid. Dan doet de RZ het toch wel anders, met een dedicated EV-platform (gedeeld met de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra) en een flinke dosis tech en kwaliteit die we van Lexus gewend zijn.

EV-kwaliteiten Lexus RZ 450e

Dat EV-platform zorgt er alvast voor dat de RZ gewicht kon besparen waar nodig, noodzakelijk in de strijd om de grootste autonomie. 440 km krijg je maximaal uit de accu van 71 kWh, indien je kiest voor de versie met 18 inch velgen. Een afstand die zeker haalbaar is, wij reden op Zuid-Franse wegen bij ideale EV-temperaturen (maar niet altijd ideaal EV-rijgedrag) immers een verbruik van zo’n 18,5 kWh/100 km bij elkaar, een kleine 2 kWh boven het normverbruik.

Lexus zelf vindt zijn accu de ideale mix tussen grootte, gewicht, autonomie en kostprijs, maar wij kunnen ons voorstellen dat sommige klanten liever een tikje verder geraken met hun EV, zeker gezien concurrenten uitpakken met batterijen tot 80 of zelfs 100 kWh. AC-laden doet de Lexus tot 11 kW, snelladen gaat aan een vermogen tot 150 kW, gelukkig via de gebruikelijke CCS-methode.

Lexus RZ450e

De RZ beschikt tot slot ook over een Range-modus die de actieradius maximaliseert door het stroomverbruik te verminderen, het vermogen en de voertuigsnelheid te beperken en de airconditioning uit te schakelen.

Exterieur Lexus RZ 450e

Lexus weet hoe het opvallende wagens moet bouwen en deze RZ is daar geen uitzondering op. Kleine luikjes in de grille die openen en sluiten wanneer nodig, de achterspoiler met twee opvallende schouderbladen en andere kunstgrepen zorgen ervoor dat deze wagen uitpakt met een lage luchtweerstandscoëfficiënt (0,263 Cd), wat uiteraard voor een grotere autonomie zorgt. De wagen kan trouwens optioneel in bitone-uitvoering geleverd worden.

Lexus RZ450e

Interieur Lexus RZ 450e

Aan de afwerkingskwaliteit van Lexus valt niet te twijfelen, dat geldt ook in deze RZ. Het materiaalgebruik is piekfijn en gelukkig is Lexus enkele jaren geleden afgestapt van het touchpad voor de bediening van het infotainmentsysteem, dit keer een scherm van 14 inch groot. Dat is grafisch en ergonomisch trouwens piekfijn, maar we hebben al systemen gezien met een knappere interface. Zeker gezien het opvallende ontwerp, mocht hier misschien iets meer fantasie. De stoelen van de RZ zitten trouwens perfect, enkel de wat grotere medemens zal klagen over een gebrek aan hoofdruimte.

Lexus RZ450e

Een hele rits aan knappe technologie zorgt dan weer voor een luxueuze feeling, met sfeerverlichting in 64 kleuren, een panoramadak dat je kan verduisteren (enkel beschikbaar als optie op de hoogste uitvoering), audiosysteem van Mark Levinson of warmtestralers die de kabine sneller en zuiniger opwarmen. Tot slot geven we nog dat de RZ met alle stoelen op hun plaats over 522 liter aan kofferruimte beschikt; als de achterbank wordt neergeklapt, bedraagt het maximale volume 1.451 liter, geladen tot aan het plafond.

Rijgedrag Lexus RZ 450e

De Lexus RZ komt – in tegenstelling tot zijn broertje bij Toyota – enkel met vierwielaandrijving. Een specifieke, dan nog. De wagen beschikt immers over 313 pk dankzij twee elektromotoren, één op elke as. Het DIRECT4-systeem, een exclusieve Lexus-technologie, is een intelligent systeem dat het aandrijfkoppel voortdurend en naadloos verdeelt over de voor- en achteras. Het resultaat is stressvrije prestaties en een stabiel rijgedrag, met een intuïtieve bediening die het gevoel van verbondenheid tussen de bestuurder en de auto versterkt. Vooral wanneer we lange, niet al te scherpe bochten nemen, voelen we hoe de wagen naar binnen wordt geduwd. Bovendien staat het systeem voor performante prestaties, met een 0-100 km/u sprint in 5,6 seconden.

Lexus RZ450e

De RZ doet dat bovendien in een stilte die we zelden opmerkten in een EV van zijn segment. Die stilte en de ophanging die een perfect compromis houdt tussen comfort en sportiviteit, maken van de RZ echt een geslaagde elektrische Lexus: niet te sportief, maar vooral een prima afgewerkte wagen waar je op een comfortabele manier kilometers mee kan malen.

Den Draad

Als toemaatje mochten we van de mensen van Lexus nog met een testwagen op pad. Eentje die nog niet gehomologeerd was. Want deze RZ heeft geen gewoon stuur, maar een zogenaamde Yoke, een pilotenstuur dat onder meer ook in de Tesla Model S te zien is.

Een ontwerp met veel voordelen, aldus Lexus: “Dit ontwerp is geschikt omdat de technologie minder stuurinspanning van de bestuurder vergt en er bij het nemen van bochten geen hand-over-hand-bewegingen nodig zijn. Het stuurwiel met de nieuwe vorm heeft geen bovendeel, zodat de bestuurder meer zicht heeft op het instrumentenpaneel en de weg voor zich. De ontwerpers van Lexus hebben hiervan geprofiteerd door de meters hoger en verder weg te plaatsen dan mogelijk zou zijn met een conventioneel stuurwiel, zodat de bestuurder zijn zichtlijn zo min mogelijk hoeft aan te passen“, lezen we in het persdossier.

Lexus wil het systeem operationeel hebben vanaf 2025, we rijden dus met een preproductie model. Voor het eerst trouwens dat ondergetekende steer by wire technologie mag ervaren, toch wel een gebeurtenis. In plaats van de gebruikelijke mechanische verbinding geeft dit steer-by-wire-systeem de stuurinputs van de bestuurder volledig elektronisch door aan de wielen. Hierdoor heb je bijvoorbeeld geen parasietbewegingen van het stuur onder invloed van slecht asfalt, maar het geheel gevoelsmatig in orde krijgen, is een uitdaging.

Vooral bij hogere snelheden zijn ingenieurs van Lexus daar al goed in geslaagd. Het stuur kan maximaal 150° gedraaid worder naar elke kant, waardoor je geen grote draaibewegingen hoeft te maken en toch gemakelijk en precies de bochten aan elkaar rijgt. Bovendien geeft deze steer by wire meer feedback dan we origineel dachten. Bij lagere snelheden ligt de kalibratie van het systeem het soms echter wat moeilijker. Je moet veel minder sturen dan je normaal doet, echt wel wennen.

Bovendien lijkt ons de lay-out van het stuur nog niet helemaal perfect. De knopjes om het regeneratief remmen aan te passen – echte peddels bij het traditioneel stuur – waren quasi onvindbaar en vooral: de hendels voor pinkers en ruitenwissers bewegen mee met het stuur, waardoor ondergetekende er constant naast greep en zonder signaal een rotonde af- of straat inreed, gelukkig zonder opgemerkt te worden door de Franse Gendarmerie! Benieuwd of Lexus het systeem helemaal op punt krijgt, het zou deze wagen immers nog een stukje unieker maken. Na één keer proeven, zijn we immers wel geïntrigeerd geraakt door deze elektrische hoogvlieger en in het bijzonder zijn pilotenstuurtje.

Foto’s Lexis RZ 450e

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Lexus Waterloo 1420 Braine-l'Alleud
Lexus Turnhout (Hedin Automotive) 2300 Turnhout
Gego Naninne 5100 Namur
Lexus Gent 9050 Ledeberg
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine