Test Renault Espace VI: van monovolume naar SUV!

Voor zijn 6e generatie laat de Renault Espace alles los wat hem tot het segment van de monovolumes deed behoren. Van MPV over crossover tot SUV, deze Espace heeft op het eerste zicht niets te maken met zijn verleden. En toch speelt hij zijn stamboom op een slimme en eigentijdse manier uit.

De Espace is een kameleon… En dat heeft hij in de eerste plaats te danken aan zijn naam. De eerste generatie werd gelanceerd als een “UFO”, maar we reden nog nooit zo comfortabel rond op aarde als in de tweede generatie. Het woord “Espace”, oftewel “ruimte”, leent zich voor vele toepassingen. Een echte luxe voor de communicatiemedewerkers van Renault, die zich niet langer afvragen: “Wat als de echte luxe ‘ruimte’ was? Vandaag bevestigen ze het met klem: “Echte luxe zal altijd ‘Espace’ betekenen, zonder daar noodzakelijk ‘ruimte’ mee te bedoelen”. De luxe van familieavonturen en verre horizonten. Een leuke twist…

Hybride zonder stekker

Om het de middelen te geven om zijn ambities waar te maken, leek de keuze voor een SUV voor de hand te liggen. Renault biedt dit nieuwe model aan met een zelfopladende hybridemotor die bestaat uit een driecilinder 1,2-liter in combinatie met een elektromotor van 50 kW.De combinatie levert 200 pk en 410 Nm en brengt de Fransman in 8,8 seconden naar 100 km/u. De maximale actieradius kan oplopen tot 1.100 km, dus je kunt ver komen zonder (al te veel) te hoeven stoppen. Het model biedt plaats aan maximaal zeven inzittenden (meer hebben we niet nodig) en wordt standaard geleverd met een groot panoramadak om optimaal van de reis te genieten. Wel missen we de ingenieuze modulariteit van de eerste vier generaties Espace. Vanaf nu moet je het doen met een verschuifbare zitbank op de tweede rij en twee klapstoelen in de bagageruimte. Plaatsen waar je best de kleinsten van je reisgezelschap zet, want de Espace is niet bepaald klein, maar ook niet erg volumineus (4,72 m, dat is 15 cm minder dan zijn voorganger) voor een grote familie-SUV…

Efficiëntie en gemak

In het elektrische tijdperk is deze grote Renault ook opmerkelijk licht, met een gewicht van net geen 1,6 ton. Dit heeft invloed op het brandstofverbruik, dat laag is, althans volgens onze metingen. Over een gevarieerde route, inclusief enkele heuvelachtige stukken, kwam onze Espace gemiddeld uit op een respectabele 5,4 liter/100 km. Maar vooor auto’s heeft lichtheid nog andere voordelen. Het draagt bij aan efficiëntie en rijplezier, gebieden waarin deze Espace zich ook onderscheidde, ondanks de stevige demping, geaccentueerd door de aanwezigheid van grote wielen. Speciale vermelding verdient de ultrakorte draaicirkel, die nog kleiner is met de optionele achterwielbesturing.

Conclusie

Met een prijs van 43.900 euro (36.280 euro exclusief btw) voor de Techno-versie lijkt de Espace E-Tech full hybrid ons qua prijs goed gepositioneerd, vooral omdat hij al wordt geleverd met een elektrische achterklep, een navigatiesysteem, een groot panoramadak en een achteruitrijcamera. Aangenaam, efficiënt, sober, goed afgewerkt en (relatief) ruim, hij heeft alles om te bekoren… Hij mist alleen dat vleugje durf en originaliteit waar we zo van hielden in de eerdere Espace-modellen.


Plus

  • Algemene indruk
  • Afwerkingskwaliteit
  • Verhouding uitrusting/prijs

Min

  • Mist de ‘Espace’-geest
  • 3e zitrij enkel voor kinderen

Geschreven door Alain Vandersande

#Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine