Thuis, onderweg of op het werk: dit zijn de valkuilen bij elektrisch laden… en hun oplossingen!

Laden op het werk

Laadinfrastructuur uitrollen op het werk, kan soms een uitdaging zijn. TotalEnergies wil het principe van een one stop shop op zich nemen via de levering en installatie van de juiste apparatuur en hulpmiddelen voor een optimale laadservice. Ook het onderhoud van infrastructuur en ondersteuning via verschillende platforms. Qua laadpalen heb je de keuze uit gewone laders en snelladers en bovendien kan je de laadpalen openstellen voor klanten of andere gebruikers (die laatste bijvoorbeeld na de uren), al dan niet tegen een vergoeding, een fiscaalinteressante oplossing.

En zoals blijkt uit bovenstaande puntjes, heeft het bedrijf ook oplossingen voor laden thuis en onderweg, waardoor je als Fleet Manager eigenlijk over een geheel ecosysteem beschikt van op elkaar afgestemde diensten en services die alle aspecten van EV-mobiliteit in kaart brengen.

Thuisladen

Je wagen thuis opladen, is gemakkelijk. Je plugt de wagen ’s avonds in en ’s ochtends kan je met een volle batterij naar het werk vertrekken. En je hebt geen problemen met collega’s die de laadpaal ook willen gebruiken: alle stroom is voor jou. Toch is hier een grote moeilijkheid: de terugbetaling van de verbruikte stroom. Want wanneer je op het werk of onderweg met een laadpas “stroom tankt”, is de factuur altijd voor de werkgever. Maar hoe zit dat voor stroom die je thuis laadt?

Veel laadpaalfabrikanten hebben hier al voor een oplossing gezorgd, de zogenaamde “split billing”. De factuur voor de stroom die je laadpaal gebruikt, wordt rechtstreeks naar de werkgever gestuurd. TotalEnergies gaat hier nog een stapje verder en ontwikkelde de EV Home WebApp. Deze houdt de historiek van de laadsessies bij en heeft voor de werknemer als extra voordeel dat hij de terugbetaling kan volgen. Voor Fleet Managers is er dan weer het voordeel dat je het energieverbruik per laadsessie kan bekijken. Hiermee kan je het laad- en rijgedrag van je bestuurders coachen.

Laden onderweg

Werkt mijn badge wel aan deze laadpaal? En hoe lang zal ik moeten wachten eer mijn batterij vol is? De openbare laadinfrastructuur wordt beetje bij beetje ontwikkeld, maar transparantie op de markt heerst er vandaag de dag nog altijd niet.

Gelukkig heeft TotalEnergies ook hier een app voor ontwikkeld. Koppel je TotalEnergies Fleet kaart aan MyCard en krijg toegang tot een kaart met de meer dan 220.000 laadpunten in heel Europa waar je met je kaart terechtkunt. Je kunt ook je route bepalen naar de gekozen laadpaal. Bovendien zie je meteen welke soorten stekkers het geselecteerde laadstation aanvaardt, en wat de oplaadvermogen en beschikbaarheid zijn. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Dit artikel werd u aangeboden door TotalEnergies. Meer info over hun diensten vindt u hier.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine