Thuislaadpaal : aan wat moet je denken en hoeveel kost het?

De kans dat je de komende jaren met een elektrische bedrijfswagen zal rijden, wordt ieder jaar groter naarmate de deadline van 2026 nadert. Idealiter krijg je van je werkgever dan ook een laadpaal of wallbox thuis. Maar wat komt er allemaal bij kijken qua installatie en kost? We zetten een en ander op een rijtje …

Vooraleer je het type laadpaal kan kiezen, is het noodzakelijk om eerst voor jezelf uit te maken hoe je wil laden. Aan elke gekozen laadmodus (normaal/ half-snel/ snel) voor een elektrische wagen, zijn immers  specifieke technische vereisten verbonden. In sommige gevallen is een groter vermogen nodig of moet je elektrische installatie zelfs ingrijpende wijzigingen ondergaan.

Je kan laden aan een normaal stopcontact maar een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller.

Bij normaal laden (tot 7,4 kW) volstaat een klassieke aftakking (een- of driefasig) voor een overgrote meerderheid van de voertuigen en is er geen enkele aanpassing van uw elektriciteitsinstallatie nodig. Dat is de goedkoopste en makkelijkst te installeren oplossing.

Snelle en halfsnelle oplaadbeurten vereisen een hoger vermogen en specifieke aansluitingsconfiguraties. Kies je deze oplaadwijze, dan is het belangrijk dat je met de installateur van de laadpaal bespreekt wat je nodig hebt. Deze zou onder meer je aandacht moeten vestigen op een aantal beperkingen. Voor snelle en halfsnelle oplaadbeurten is het bijvoorbeeld nodig gekoppeld te zijn aan een driefasig netwerk van 400V met aanwezigheid van een nulgeleider. Als je opteert voor een krachtige laadpaal, moet je installatie waarschijnlijk worden versterkt. Wanneer je werkgever tussenkomt in de kost van de laadpaal is het dus cruciaal om vooraf te weten of hij ook die extra kosten voor zijn rekening neemt.

Kort samengevat zien de verschillende opties er als volgt uit.

LaadtypeVermogenInstallatiegemak
 Normaal 3,7 kW – 7,4kWGoedkoopste en makkelijkste oplossing 
 Halfsnel 11 kW – 22kWExtra kosten om te voldoen aan de vereisten van het net en de binneninstallatie
 Snel 43 kWExtra kosten om te voldoen aan de vereisten van het net en de binneninstallatie

Wat kost het?

Dat brengt ons bij de vraag wat zo’n laadpaal of wallbox nu eigenlijk kost. Installatie inbegrepen kom je meestal uit op een prijs tussen 1.000 en 2.000 euro. De regel is: hoe dichter de laadpaal bij de zekeringskast staat, hoe goedkoper dit meestal is. Hou ook nog 100 euro aan de kant voor de verplichte keuring.

Het prijsverschil van de verschillend installaties zit hem meestal in twee zaken. Enerzijds is er het vermogen: hoe snel je kan opladen. Dit is echter ook afhankelijk van hoeveel stroom je wagen kan “tanken” en de capaciteit van je elektriciteitsnet. Investeren in een dure laadpaal waar je wagen niet het maximale uit kan halen, is eigenlijk een (dure) en nutteloze investering. Laat je daarom altijd adviseren door een expert.

Daarnaast is er ook een technologisch verschil. Sommige laadpalen houden je stroomverbruik netjes bij (gemakkelijk voor wie het stroomverbruik van zijn elektrische bedrijfswagen door de firma terugbetaald krijgt ), houden allerlei statistieken bij of zijn in staat om “in de andere richting” te werken. Dit wil zeggen dat de batterij van je wagen tijdens piekmomenten, bijvoorbeeld in de vooravond wanneer er gekookt wordt, de verwarming brandt en de televisie opstaat, energie levert aan je huis. ’s Nachts, wanneer elektriciteit goedkoper is, laadt de wagen opnieuw op. Zo bespaar je op je elektriciteitsfactuur.

Subsidies

Uiteraard geen elektrische wagens zonder laadpalen.In de aanloop naar 2026, wanneer alleen nog nulemissie voertuigen fiscaal aftrekbaar zullen zijn, wordt er door de federale overheid nu alingezet op de stimulans voor een versnelde aangroei van het aantal laadpalen, zowel thuis als op het werk.

Wie als particulier kiest voor een aankoop en plaatsing van een laadstation thuis, dit geldt zowel eigenaars als huurders, kan rekenen op een belastingvermindering op de investering. Om de versnelling in te zetten, zal de vermindering stelselmatig afgebouwd worden in de tijd.

Wie deze investering doet tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 zal kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45%; Dit tarief daalt tot 30% in 2023 en tot 15% in 2024.

Het bedrag waarvoor een belastingvermindering kan worden verleend en waarop ze wordt berekend, is beperkt tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige.

Voor particulieren moet het laadstation wel intelligent zijn (i.c. het kan de laadtijd en laadvermogen sturen) en mag enkel gebruikmaken van groene stroom.

Pour les particuliers, la borne de recharge doit être intelligente (c’est-à-dire qu’elle peut contrôler le temps et la capacité de charge) et ne peut utiliser que de l’électricité verte.

#Auto #Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending