Tweedehandsmarkt voor auto’s in november meer dan dubbel zo groot als nieuwmarkt

De tweedehandsmarkt voor personenwagens was in november meer dan dubbel zo groot als die van de nieuwe wagens: er werden in november namelijk 52.924 occasies ingeschreven. Dat is 6,4 % meer dan in 2020 (49.729 stuks) en ongeveer identiek aan 2019 (52.841 stuks). Ook in de gecumuleerde cijfers blijft de tweedehandsmarkt sterker dan de nieuwmarkt, zo blijkt uit de cijfers van Traxio.

Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, vat de situatie als volgt samen: “Wij zien in november een gelijkaardige situatie als tijdens de voorbije maanden. Het inmiddels gekende tekort aan halfgeleiders en chips blijft de volledige nieuwmarkt parten spelen, maar ook de tweedehandsmarkt komt onder druk. Wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt. Niet enkel de lange wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de stijgende kostprijs en onzekerheid over de toekomst heeft zeker zijn invloed. De voorstellen om in Vlaanderen vanaf 2029 enkel nog nieuwe elektrische wagens in te schrijven zorgen voor grote verwarring en nog meer twijfel.
Zeker de consument stelt zich vragen of het opportuun is om zijn wagen vandaag te vervangen en – indien positief – wat voor type wagen hij zou kunnen aanschaffen. De markt dreigt dus ernstig verstoord te worden. Maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom. De orderboekjes zouden goed gevuld zijn, maar de leveringen lopen steeds verder achterop waardoor het aantal inschrijvingen daalt. We mogen echter niet vergeten dat deze verkochte wagens op een bepaald moment zullen geleverd worden.

“We horen ook positieve verhalen uit de showroom. De orderboekjes zouden goed gevuld zijn, maar de leveringen lopen steeds verder achterop waardoor het aantal inschrijvingen daalt.”

Cumul 2021 (tot en met november)

De inschrijvingen van tweedehandse personenwagens kende in november opnieuw een revival. +6,4 % boven het niveau van 2020 en zelfs meer dan pre-corona +0,2 % vs. 2019. Tot dusver kent 2021 een wisselend verloop van maand tot maand. Gecumuleerd over de eerste elf maanden zijn er nu 655.897 tweedehandswagens ingeschreven. Een stijging van +7,7 % t.o.v. 2020 (608.778 stuks), maar toch 5,8% lager dan in 2019 (645.960 stuks).

De inschrijvingen van nieuwe personenwagens laten daarentegen een dalende trend zien over het afgelopen jaar. Ook de maand november bevestigt de dalende trend van het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens (-17,1 % t.o.v. 2020, en zelfs -29,9 % t.o.v. 2019).
Wanneer we de gecumuleerde cijfers van de eerste 11 maanden vergelijken dan zien we de kloof met de voorbije jaren gestaag groter worden: 371.322 inschrijvingen in 2021 tegenover 406.007 in 2020. Een achteruitgang van -8,5 %. Als we terugkijken naar het pre-coronatijdperk in 2019 dan merken we dat de markt van de nieuwe wagens stevige klappen krijgt. Anno 2021 werden 22,3 % minder nieuwe auto’s verkocht dan in 2019 toen eind oktober 522.655 nieuwe wagens ingeschreven waren. Aan dit tempo lijkt het erop dat er anno 2021 nog eens zo’n 10 % minder nieuwe wagens op de markt zullen komen. Het is van de jaren 1985-1986 geleden dat er nog zo weinig nieuwe auto’s bijkwamen.

Impact halfgeleiders niet bij alle merken hetzelfde

Traxio informeerde bij de voorzitter van de merkverdelers Henri de Hemptinne. “We zien een sterke daling van de inschrijvingen door een tekort aan halfgeleiders (hoofdreden) en de onduidelijkheid voor de particulier welke wagen met welke aandrijving. Toch een aantal stijgers vooral bij de Aziatische merken Toyota, Kia, Hyundai en Nissan die blijkbaar minder te lijden hebben onder gebrek aan halfgeleiders. Opmerkelijk is ook opkomst en stijging van uitsluitend elektrische merken Tesla, Lynck & Co , Cupra, Polestar & MG. Naar mijn persoonlijke visie presteert de particuliere markt erg ondermaats en de merken die al een ruim aanbod hebben in elektrische of plug-in modellen houden beter stand door de fiscale voordelen. Het tekort aan halfgeleiders laat zich vooral bij de Europese merken voelen. De verkoop op zich is minder maar de ordebanken groeien en bij normale leveringen zouden de marktcijfers (inschrijvingen) een stuk hoger zijn.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine