Europese Raad: Euro 7-emissienormen zullen identiek zijn aan die van Euro 6

Op maandag 25 september heeft de Europese Raad zijn standpunt bepaald over de volgende Euro 7-norm voor de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen van auto’s en bestelwagens. En verrassing, verrassing, de autolobby heeft de strijd gewonnen. De Euro 7 emissienormen zullen identiek zijn aan die van Euro 6.

De Europese Raad – momenteel onder Spaans voorzitterschap – stelt een aantal pragmatische wijzigingen voor in het voorstel van de Europese Commissie, zonder de milieu- en gezondheidsdoelstellingen uit het oog te verliezen. Deze omvatten:

  • het standpunt van de Raad handhaaft de bestaande testvoorwaarden en emissiegrenswaarden (zoals vastgesteld in Euro 6) voor voertuigen van de categorieën M1 en N1 (personenauto’s en bestelwagens)
  • voor M2- en M3-voertuigen (bussen en toerbussen) en N2- en N3-voertuigen (zware bedrijfsvoertuigen) zijn de emissiegrenswaarden lager en zijn de testomstandigheden licht aangepast ten opzichte van Euro 6/VI
  • in de tekst van de Raad worden de grenswaarden voor de emissie van remstofdeeltjes en de grenswaarden voor de slijtage van banden beter afgestemd op de door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties aangenomen internationale normen
  • er wordt rekening gehouden met de voorgestelde nieuwe doelstelling van nul CO2-uitstoot voor stadsbussen in 2030
  • er worden ook duidelijke termijnen bepaald voor de vaststelling van uitvoeringshandelingen (door de Commissie) om te zorgen voor duidelijkheid en rechtszekerheid voor de marktdeelnemers

Je leest het goed: voor auto’s en bestelwagens wil de Europese Raad de status quo voor Euro 7 (die in 2025 van kracht moet gaan) ten opzichte van de huidige Euro 6-norm. Voor het eerst sinds Dieselgate heeft de autolobby deze strijd gewonnen.

Deze beslissing gaat enigszins in tegen wat de Europese Commissie voor ogen had. Zij wilde dat fabrikanten zouden blijven investeren in het terugdringen van de vervuiling van hun verbrandingsmotoren… ook al mogen deze vanaf 2035 niet meer worden verkocht (althans als nieuwe voertuigen)…

Volgende stappen

De algemene oriëntatie die de Raad maandag heeft vastgesteld, formaliseert zijn onderhandelingspositie. Die geeft het voorzitterschap van de Raad een mandaat om de onderhandelingen met het Europees Parlement te starten, die zullen beginnen zodra het Parlement zijn standpunt heeft bepaald.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine