Waarom de auto als winnaar uit de coronacrisis komt!

In tijden van lockdown doen we aan social distancing waardoor videoconferencing voor meetings ook een ongekend succes kent. Zowat iedereen is het erover eens dat deze “ontdekking” geen tijdelijk fenomeen zal zijn, maar iets wat een definitieve plaats zal krijgen in de manier waarop we in de toekomst zullen communiceren. Verre verplaatsingen bijvoorbeeld van Limburg naar West-Vlaanderen kunnen vermeden worden door efficiënt van scherm tot scherm te overleggen. Dat zorgt voor de nodige tijdswinst en komt ook de mobiliteit ten goede.

Als we ons dan toch zullen verplaatsen, zal het openbaar vervoer voor veel mensen wellicht niet het populairste vervoermiddel worden de komende maanden. Een volgepakte trein, tram of metro en social distancing, ik zie niet hoe dat in de praktijk gaat werken. Als we China als voorbeeld nemen, dan blijkt uit marktonderzoek dat veel consumenten die mentale switch al gemaakt hebben.

De perfecte vorm van social distancing terwijl je je verplaatst is de auto. Een beschermende cocon tegen COVID-19 en bovendien heb je totale vrijheid over wanneer je je verplaatst. Gecombineerd met meer thuiswerk en videoconferencing kan dit wel eens dé oplossing worden voor de toekomst. Minder files en nul risico op besmetting. Enkele maanden geleden zou het nog surreëel geklonken hebben dat we ons alleen nog met de auto durven verplaatsen omdat we bang zijn besmet te raken met een agressief virus. Het zou een Netflix-film over een pandemie kunnen zijn. Maar vandaag is het in no time een realiteit geworden.

De perfecte vorm van social distancing terwijl je je verplaatst is de auto.

Een objectieve bondgenoot van de auto is de (elektrische) fiets. Een gezonde vorm van individuele verplaatsing die letterlijk en figuurlijk meer ruimte creëert voor wie genoodzaakt is de auto te gebruiken.

Het openbaar vervoer staat voor een grote challenge. Dat was eigenlijk voordien al zo, anders zouden niet zoveel mensen de auto blijven gebruiken, ook al stonden ze in de file. Maar nu komt daar nog het label van potentiële broeihaard van COVID-19 bovenop. Misschien is het tijd voor het openbaar vervoer om een complete reset te doen en zichzelf volledig heruit te vinden. Stel je voor dat comfortabele, moderne metrostellen je ondergronds vervoeren ingedeeld in salons waar genoeg social distance is. Dan zullen velen zich aangesproken voelen om daarvan gebruik te maken.

Vernevel in elke wagon aangename geuren van populaire parfummerken en laat rustgevende lounge beats weerklinken. Zo krijgt door de stad reizen een andere dimensie.

Eigenlijk is dit geen geniaal idee of uitvinding, dit is wat ik elke dag ervaar in mijn wagen…

Philippe Quatennens

#Auto #Mobility

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine