“We zitten volop in ons elektrificatietraject, maar proberen dat vooral qua TCO intelligent aan te pakken”

Het pad naar elektrificatie is voor wagenparkbeheerders vaak met de nodige hobbels bezaaid. Belangrijk is om met de juiste partners samen te werken, je te laten adviseren en zo de juiste beslissingen te nemen. FLEET.be zat samen met Jill Vande Wynckel, Fleet Officer bij Krëfel, die ons het traject van dit bedrijf uitlegt.

Hoe ziet jullie wagenpark eruit?

Jill Vande Wynckel: “Dat bestaat uit 320 voertuigen, waarvan een 200-tal personenwagens en een 120-tal lichte vracht voertuigen.  De personenwagens zijn verdeeld onder functiewagens en salariswagens. De medewerkers die een salariswagen hebben, hebben wel veelal een functie waarbij ze zich soms moeten verplaatsen, bijvoorbeeld van het éné winkelpunt naar het andere.  Qua motorisatie bestaat onze vloot vandaag uit nog een mix, maar we zijn volop bezig met de overgang van ons elektrificatietraject. Tegen eind 2023 zal meer als 60% van onze vloot ‘vergroend’ zijn.   We hebben al heel wat bestuurders die met een EV of PHEV rijden en daar komen er alsmaar bij.  Sinds 2021 zijn wij reeds begonnen met de overgang naar een groener wagenpark en werd er doelbewust gekozen om enkel PHEV en EV-voertuigen toe te laten in de carlist.  Sinds januari 2023 werd er beslist om enkel full EV-voertuigen toe te staan in de carlist.   De hele overschakeling van ons wagenpark wordt uiteraard bekeken en intelligent aangepakt vanuit TCO-perspectief (Total Cost of Ownership, de totale gebruikskost van een wagen, red.)

Bij elektrische wagens hoort uiteraard laadinfrastructuur. Hoe ging dat bij jullie in zijn werk?

“Op onze hoofdsite in Humbeek hebben we momenteel zo’n 34 laadpalen. Deze werden geplaatst met medewerking van TotalEnergies. Het bedrijf was al onze partner inzake brandstofkaarten, het leek ons dan ook niet meer dan logisch om ook met hen in zee te gaan inzake laadinfrastructuur.”

“We hebben doorheen het traject een paar probleempjes gehad, onder meer onze aansluiting moest verzwaard worden, maar TotalEnergies stond ons steeds met raad en daad bij en eens alles administratief en infrastructureel in orde was, werden de palen snel geplaatst.”

“Ook aan een bepaalde selectie van onze winkelpunten proberen we laadinfrastructuur te voorzien, zowel voor onze medewerkers als voor onze klanten. Dat is niet altijd gemakkelijk – van sommige panden zijn we bijvoorbeeld huurder en dus geen eigenaar – maar dat traject is momenteel in volle ontwikkeling.”

Bieden jullie ook laadpalen aan bij jullie medewerkers thuis?

“Medewerkers die een functiewagen hebben, krijgen de mogelijkheid om een laadpaal te installeren bij hen thuis.  Onze medewerkers kunnen dankzij de TotalEnergies EVHOME-app hun thuislaadsessies registreren zodat ze correct vergoed kunnen worden. Wij betalen de verbruikte energie dankzij de software van TotalEnergies, die alles mooi bijhoudt, terug volgens het maandelijkse CREG-tarief.

Daarnaast biedt TotalEnergies de MyCard-app die de EV-bestuurders toelaat om onder andere publieke laadpalen te lokaliseren met nuttige informatie over het geselecteerde laadpunt (beschikbaarheid, tarief, aansluiting, vermogen, enz.). “Het gebruik van die applicaties is trouwens echt wel een meerwaarde. Zo kunnen we zien waar en voor welk bedrag onze medewerkers laden, op die manier kunnen we hier en daar toch bijsturen. Het laden van een EV blijft immers een moeilijk punt, aangezien ter plaatse vaak niet geafficheerd wordt hoeveel de elektriciteit kost. Enige minpuntje van de app is dat je geen kilometerstand kan ingeven bij het laden, iets dat bijvoorbeeld bij de traditionele brandstofkaart wel gebeurt, waardoor we het verbruik minder goed kunnen monitoren.”

Proberen jullie de laadkosten op één of andere manier onder controle te houden?

“Jazeker. Elektrische wagens zijn TCO-matig enkel voordelig als je ze op de juiste manier laadt. Vandaar dat wij vragen om zoveel mogelijk thuis of op het werk te laden. Lukt dat niet, dan liefst aan tragere laadpalen uit het openbare netwerk. Snelladen mag uiteraard, ‘in geval van nood’ zoals wij dit omschrijven.  Bijvoorbeeld een werknemer die een hele dag op de baan is en/of met een aantal afspraken die tijdens die meetings niet kan laden.  Maar dat proberen we zoveel mogelijk te beperken.”

“Wat plug-in hybrides betreft, moedigen we dan weer aan om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Zeker van de woon-werkverplaatsing vragen we toch om deze elektrisch te doen, gezien onze medewerkers op kantoor kunnen laden.”

Dit artikel werd u aangeboden door TotalEnergies. Denkt u eraan uw wagenpark te elektrificeren? Laat u dan zeker door hen adviseren via deze link.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine