Welke batterijen worden vandaag gebruikt in EV’s?

De opkomst van elektrische voertuigen (EV’s) heeft de autowereld ingrijpend veranderd, met een cruciaal onderdeel dat deze revolutie mogelijk maakt: de batterijen. Verschillende soorten batterijtechnologieën worden ingezet om aan de groeiende vraag naar duurzame mobiliteit te voldoen. Maar wat zijn de meest voorkomende batterijen die in elektrische wagens worden gebruikt en welke zijn hun voor- en nadelen?

1. Lithium-Ion Batterijen

Lithium-ion batterijen zijn de ruggengraat van de huidige elektrische voertuigmarkt. Met een indrukwekkende energiedichtheid bieden ze langere rijafstanden en snelle laadtijden. Vooraanstaande autofabrikanten omarmen deze technologie vanwege bewezen prestaties en wijdverbreide beschikbaarheid.

Al is er een groot nadeel: ondanks de gestage daling van kosten blijven lithium-ion batterijen relatief duur. Bovendien is de beperkte levensduur een aandachtspunt, wat uiteindelijk vervanging vereist en de totale eigendomskosten kan beïnvloeden.

2. LFP (Lithium-IJzerfosfaat) Batterijen

LFP-batterijen positioneren zich als een opkomende kracht in de EV-wereld, voornamelijk vanwege hun nadruk op veiligheid en kostenefficiëntie. Het gebruik van ijzerfosfaat als kathodemateriaal maakt deze batterijen minder gevoelig voor oververhitting, wat de algehele veiligheid bevordert.

Hoewel LFP-batterijen een lagere energiedichtheid hebben dan sommige lithium-ion varianten, is hun uitmuntende veiligheidsprofiel een aantrekkelijke eigenschap. Ze vinden met name toepassing in situaties waar veiligheid cruciaal is, zoals in stadsbussen en andere stedelijke voertuigen.

3. Solid-State Batterijen

Solid-state batterijen beloven een hogere energiedichtheid en mogelijk verbeterde veiligheid door het gebruik van vaste elektrolyten. De potentie om de prestaties van elektrische voertuigen te verhogen en de levensduur te verlengen, maakt ze tot een veelbelovende optie voor de toekomst.

De technische complexiteit en initiële hogere kosten vormen echter nog obstakels voor grootschalige implementatie. Onderzoek en ontwikkeling blijven gericht op het overwinnen van deze uitdagingen.

4. Nickel-Metal-Hydride (NiMH) Batterijen

NiMH-batterijen hebben een historische rol gespeeld en vinden nog steeds toepassing, met name in hybride voertuigen. Ze staan bekend om hun betrouwbaarheid en veiligheid.

De lagere energiedichtheid in vergelijking met lithium-ion beperkt echter hun inzet in volledig elektrische modellen. Verdere technologische evolutie is nodig om hun relevantie te behouden.

5. Lithium-Sulfur Batterijen

Lithium-zwavel batterijen zijn een exotische, experimentele optie met potentieel voor hoge energiedichtheid en lagere kosten. Echter, uitdagingen zoals levensduur en stabiliteit moeten worden overwonnen.

Conclusie

Met lithium-ion als dominante speler, LFP als opkomende kracht en solid-state als veelbelovende toekomst, toont de diversiteit aan batterijtechnologieën de voortdurende evolutie binnen de EV-industrie. Batterijen blijven het kloppende hart van de elektrische revolutie, en de zoektocht naar de ideale balans tussen prestaties, veiligheid en kostenefficiëntie zal de toekomst van duurzame mobiliteit blijven vormgeven.


Nucleaire batterijen?
Het Chinese bedrijf Betavolt heeft aangekondigd dat het een nucleaire batterij heeft ontwikkeld met een energiedichtheid die 10 keer hoger is dan lithium-ionbatterijen. Deze batterij zou volgens het bedrijf 50 jaar kunnen functioneren zonder opladen. Het werkingsprincipe is gebaseerd op een radio-isotopenbatterij die gebruikmaakt van de desintegratie van het nucleaire isotoop nikkel-63 en een halfgeleider van diamant. Betavolt onderscheidt zich door de miniaturisatie van componenten en het gebruik van minuscule modules, wat resulteert in een capaciteit die 10 keer groter is dan die van lithium-ionbatterijen.

Hoewel het oorspronkelijke doel van Betavolt lag in de ruimtevaartindustrie, zien ze nu toepassingsmogelijkheden in kunstmatige intelligentie, medische apparatuur en de auto-industrie. Het bedrijf benadrukt dat de maturiteit van het project nabij is, maar de uitdaging ligt in de grootschalige productie. Sceptici uiten zorgen over mogelijke milieueffecten, maar Betavolt stelt dat er geen straling of afval is, omdat het nikkel-63 isotoop aan het einde van zijn levensduur desintegreert tot koper met een levensduur van ongeveer 100 jaar. Echter, vragen over de reactie bij verbranding blijven onbeantwoord. De technologie bevindt zich momenteel in de testfase, en hoewel het idee futuristisch lijkt, blijft de praktische haalbaarheid een uitdaging.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine