Wim Bernaert (Suzuki): “Wagenparkbeheerders zullen een duidelijk toekomstplan moeten ontwikkelen”

Bij Suzuki hebben ze diesel al een paar jaar geleden afgezworen. En binnenkort start het Japanse merk ook met hybridemotoren. Voldoende wapens voor het transitiejaar 2020? We vroegen het aan Fleet Manager Wim Bernaert.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Ik denk dat dat een grote impact gaat hebben. De CO2-waarden zullen fiscaal anders ingebracht worden. Bij de meeste mensen verneem ik dat er nog meer gekeken zal worden naar een vergroening van het wagenpark. Welke motorisatie daar uiteindelijk voor gebruikt zal worden, dat zal elke wagenparkbeheerder voor zichzelf moeten uitmaken. Voor de fleet is diesel nog altijd belangrijk bij veelrijders, maar wie minder kilometers maakt, zit goed bij benzine. Gaat men naar EV, hybride, … dat kan men zelf uitmaken. Wagenparkbeheerders zullen in ieder geval een duidelijke visie moeten ontwikkelen naar de toekomst toe.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

In de markt wordt veel gesproken over mobility. Mensen die in de fleet zitten, nemen dat woord nogal makkelijk in de mond. Ik zie mezelf nog altijd als fleet manager en biedt mobiliteitsoplossingen voor vier wielen aan. Wij zijn geen aanbieder van fietsen of openbaar vervoer. Mij mobility manager noemen is dus te veel van het goede.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Het is duidelijk dat diesel minder en minder aan bod komt. Toch blijft het de belangrijkste motorisatie. Die trend zal wel zo blijven. Bij Suzuki bieden we enkel benzine aan, al twee jaar. Maar we zien weldegelijk interesse voor die motoren. Binnenkort komt daar trouwens hybride bij.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Ik rij momenteel met een Vitara en de volgende zal dat ook zijn. Het is een hele plezierige wagen voor dagdagelijks gebruik. Hij heeft de 1.4 turbomotor, waardoor hij voldoende rijsensaties biedt en bovendien is hij heel goed uitgerust. Dit zowel naar comfort als naar veiligheid toe.

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Voor mensen die het dagdagelijkse fileverkeer beu zijn, kan dat een oplossingen bieden. Maar wie, zoals ik, altijd en overal rijplezier vindt, ook al sta ik in de file, is dat geen oplossing. Ik rij nog altijd liever zelf. Maar ik kan begrijpen dat mensen de tijd die ze in hun wagen doorbrengen aan iets anders willen besteden.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!