WLTP Vlaanderen: De Wever gooit knuppel in het hoenderhok

WLTP Vlaanderen

Vandaag werd bekend dat N-VA gesprekken begonnen is met Open VLD en CD&V voor de vorming van een Vlaamse regering. Als basis voor die onderhandelingen wordt de startnota van N-VA voorzitter Bart De Wever gebruikt. En daar staat ook iets in over WLTP in Vlaanderen …

Letterlijk staat er dit te lezen in de nota van De Wever:

 “In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen. Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper.

Wanneer er snel een Vlaamse regering komt, kan dergelijke onmiddelijke invoering een groot impact hebben op de automobielmarkt en niet in het minst op de fleetmarkt. Want de verschillen in CO2-waarden tussen de oude NEDC 1.0 norm en de nieuwe WLTP-norm kunnen oplopen tot 30 gram en dat heeft een direct impact op de BIV en de verkeersbelasting, die daardoor zal stijgen. Bedrijven die hun wagens kopen in plaats van leasen, zullen daar dus de fiscale gevolgen van dragen.

Een echte verrassing is die overstap op WLTP in Vlaanderen niet bepaald. Vorig jaar nog werd aan sectorfederaties Febiac, Renta en Traxio bevestigd dat “de NEDC-waarden effectief gebruikt zullen worden tot minstens 31/12/2020 op federaal niveau en tot minstens 31/12/2019 op Vlaams niveau.”

En wat op federaal niveau?

De fiscus bevestigde dat de NEDC 2.0 norm (ook wel NEDC Correlated genoemd) tot 31 december 2020 gebruikt zal worden als norm voor geleasde bedrijfswagens. NEDC 2.0 is een theoretische NEDC-waarde berekend uit de WLTP-waarde.

Daardoor kan men een WLTP-model objectief vergelijken met een NEDC-model. Voor de meeste WLTP-wagens ligt deze NEDC 2.0 CO2 wat hoger dan de gemeten CO2-waarde van een vergelijkbaar NEDC-model: gemiddeld zowat 5 à 10 g/km. Tot op vandaag is er geen indicatie dat dit zou veranderen. Maar aangezien er op federaal niveau zelfs nog geen officiële onderhandelingen gestart zijn voor een nieuwe regering, blijft het daar koffiedik kijken.

Het enige lichtpuntje is er voor bestuurders die nog rijden met een auto die ingeschreven is met een oude NEDC 1.0 waarde, die waarde blijft geldig tot het einde van het leasingcontract of tot de auto verkocht wordt.

We volgen het dossier op de voet en van zodra er nieuws is, leest u het hier …

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!