Worden snelle, zware of hogere auto’s binnenkort zwaarder belast?

Als het van politici Nicolas Parent (Ecolo) en Kim Buyst (Groen) afhangt alvast wel!

Het regeerakkoord van 30 september 2020 geeft aan dat de regering de verkeersveiligheid wil verbeteren door veiligere voertuigen in het verkeer te brengen. Daarnaast wil de staat de CO2-uitstoot van voertuigen terugdringen. Parent en Buyst willen die twee doelstellingen – verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit – als uitgangspunt en pleiten ervoor de ontwikkeling van light and safe cars, dat wil zeggen veiligere en energiezuinigere auto’s met een beperkte milieu-impact, te ondersteunen via de op het federale niveau beschikbare hefbomen.

“Zware, krachtige, snelle en weinig aerodynamische voertuigen hebben meer energie nodig om in beweging te komen. Evenals de snelheid speelt de massa van een voertuig een grote rol bij de schade die een aanrijding veroorzaakt”, lezen we in het wetsvoorstel. En de twee politici gaan nog verder: “Minder aerodynamisch ontworpen voertuigen, met een veeleer “hoekige” voorzijde, tot slot, berokkenen bij aanrijdingen nog meer schade aan derden, niet het minst wanneer dat voetgangers of fietsers zijn. Doordat hun bumper in vergelijking met andere voertuigen hoger ligt, hebben SUV’s, pick-uptrucks
en zelfs sommige crossovers bij een aanrijding een grotere rechtstreekse impact op de
kritieke zone van de romp.”

Genoeg argumenten voor de twee politici om te concluderen dat zware, snele en hogere wagens niet alleen schadelijker zijn voor het milieu, maar ook gevaarlijker zijn. Toch mikken de ecologisten niet alleen op wagens met een brandstofmotor, ook de zware elektrische wagens (met de Tesla Model X als voorbeeld in het voorstel) komen in het vizier: “Een nodeloos zwaar elektrisch voertuig vergt meer energie en grondstoffen in de productie- en gebruiksfase”, lezen we.

Ook zware EV’s zoals de Tesla Model X komen in het vizier van de politici.

Enkel een toekomst voor kleine EV’s

Parent en Buyst zijn er dan ook van overtuigd dat er enkel een toekomst weggelegd is voor kleine elektrische wagens in ons land. Er moet dan ook “gebruikgemaakt worden van de federale hefbomen om de ontwikkeling te ondersteunen van zogeheten light and safe cars, dat wil zeggen wagens waarvan de massa, het vermogen, de topsnelheid en het voorzijdeontwerp zodanig geoptimaliseerd zijn dat ze minder gevaarlijk zijn en beter scoren op het vlak van energie-efficiëntie en milieu-impact.”

“Bij het nastreven van die doelstellingen kan de overheid meerdere elementen als maatstaf nemen: de voertuigmassa, de massa-vermogenverhouding, de energie-efficiëntie en het energieverbruik, het ingenomen grondoppervlak, de milieu-impact tijdens de productiefase of de hele levenscyclus, luchtweerstandscoëfficient en dergelijke meer.”

“Door dergelijke criteria in te bedden in hun normatieve, fiscale en regelgevende instrumenten, zouden
de Europese Unie, de Federale Staat en de gewesten duidelijk kunnen maken dat zij het bezit en het gebruik van schonere, efficiëntere en veiligere voertuigen willen aanmoedigen.”

Hoe die federale hefbomen precies gebruikt worden, preciseren de politici niet, maar het zou ons verbazen als er eerder voor het goedkoper maken van kleine wagens wordt gekozen en niet voor het duurder maken van de grote, zware auto’s.

Het hele wetsvoorstel kan u hier lezen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine