Xavier De Buck (Touring): “Fiets en bedrijfswagen komen als ‘winnaar’ uit de coronacrisis”

Wat een start van zijn nieuwe functie is het geweest voor Xavier De Buck. In volle coronacrisis nam hij de fakkel over van David Favest als Business to Business Director van mobiliteitsclub Touring. In een exclusief gesprek met FLEET doet hij zijn relaas van de afgelopen weken, maar kijkt hij ook naar de toekomst.

Hoe heeft Touring de coronacrisis beleefd?

Het was aanpassen, dat is het minste wat je kan zeggen. Ik heb een aantal teamleden al anderhalve maand niet meer gezien (lacht). Ik moet zeggen dat we bij Touring wel snel hebben opgetreden en vrijwel meteen de stap richting thuiswerk hebben gezet. Meer dan 90% van het administratief personeel werkt thuis. Dat is moeilijk, maar haalbaar. De sleutel licht in goed en open communiceren. En wat onze wegenwachters betreft: zij kunnen uiteraard niet thuiswerken, maar kregen materiaal en instructies om hun job zo veilig mogelijk uit te kunnen uitoefenen.

Sommigen denken dat corona voor een aardschok in het mobiliteitslandschap zal zorgen. Deelt u die mening?

Voor mij is het nog even koffiedik kijken. Alles hangt af van wat veiligheidsraad beslist en wat de werkgevers daarmee doen. Blijft telewerk bijvoorbeeld de norm? Vanuit Touring zien we alvast meer verkeer op de wegen, al zijn we uiteraard nog ver van de normale toestand. Daarnaast kenden we een hoge piek op 4 en 11 mei, toen de economie weer opgestart werd. Daar zagen we een sterke stijging van het aantal interventies, vooral de batterij gerelateerde.

Toch proberen jullie al op een aantal nieuwe tendensen in te spelen …

Touring is een bedrijf dat de mobiliteit van haar leden en klanten wil garanderen. Dat betekent ook dat we ons moeten organiseren naar het veranderende wagenpark. Dat is iets wat we al tientallen jaren doen en dat zal naar de toekomst toe zeker niet veranderen. Wij moeten de evolutie in de autosector van dichtbij blijven volgen en daarop inspelen.

Eén van die tendensen zal ongetwijfeld een grotere inzet op milieuvriendelijke maatregelen zijn, met de elektrische wagen als uithangbord. Die worden fiscaal steeds interessanter, maar ook de corporate responsibility speelt mee. Bedrijven willen zich steeds groener profileren. Wij spelen hier alvast op in door voertuigen in dienst te nemen die EV’s kunnen depanneren in het geval van een platte batterij.

Ook de fiets lijkt aan populariteit te hebben gewonnen.

Inderdaad, ik zie veel fietsen in het straatbeeld. Hier zijn we echt overtuigd dat veel werknemers de elektrische fiets zien als een alternatief voor de wagen wanneer het gaat om verplaatsingen tot 20 à 30 km. Ik zie ook in Aziatische landen dat de wagen en de fiets als winnaar uit de coronacrisis komen – voor zover je van winnaars kan spreken na zo’n pandemie natuurlijk.

Bij Touring hebben we alvast een zeer specifiek fietsproduct: een verzekering met niet alleen technische, maar ook medische dienstverlening. Wij zien immers dat door het toenemend aantal fietsen meer ongelukken gebeuren. Daarom verzekeren wij vandaag al tegen technische en medische pech tot 6.500 euro. Op dat aanbod hebben we al veel respons gekregen.

En als we eens wat verder in de toekomst kijken: welke nieuwe technologie bereiden jullie nu al voor?

Wij investeren nu al in technologie rond geconnecteerde wagens. De bedoeling is dat we daarmee proactief informatie opvangen van de wagen van klant en daarmee als het ware pannes kunnen voorspellen. Zo kan de klant hier al op inspelen en verliest hij de minste tijd. Dat lijkt voor velen nog verre toekomstmuziek, maar wij gaan eind dit jaar al de eerste testen doorvoeren.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!