Zo ziet een werkdag van een fleetverantwoordelijke er écht uit …

Dat wagenparkbeheerders dagelijks moeten jongleren met een groot assortiment aan taken is wellicht geen geheim voor wie in het vak zit. Soms levert dat ook wel grappige lectuur op wanneer iemand (anoniem) op een blog zijn werkdag neerpent. Herkenbaar?

06:30 – De wekker gaat. Ik overweeg kort om m’n auto op Marktplaats te zetten en boswachter te worden. Maar nee, de vloot wacht. Tijd om voertuigen te beheren, frustraties te managen en de dag te beginnen met het traditionele ochtendgebed: “Laat er geen schade zijn vandaag.”

07:30 – Op kantoor. Laptop open, koffie in de hand. Mailbox op 48 ongelezen. Eén ervan is van een collega die vraagt of hij toch met z’n privéauto mag tanken op de tankpas. De dag is begonnen.

08:00 – Eerste telefoontje. “Mijn auto maakt een raar geluid.” Ik vraag wat voor geluid. Antwoord: “Zo’n tak-tak-tak, maar dan met een boem.” Aha. Heel duidelijk.

08:30 – Excel tijd. Kilometerstanden checken, onderhoudsplanning updaten, en stiekem hopen dat het leasemaatschappij-portaal crasht zodat ik een excuus heb om koffie te gaan halen.

09:15 – Mail van HR. “Deze collega start maandag en heeft een leaseauto nodig. Liefst elektrisch. Liefst gisteren.” Natuurlijk. Ik trek m’n cape van Magische Vlootgoochelaar aan en probeer te regelen wat onhaalbaar is.

10:30 – Leasemaatschappij aan de lijn. De auto komt misschien binnen 6 tot 8 weken. Of maanden. Of als de sterren goed staan. Ik glimlach professioneel terwijl ik vanbinnen al aan het huilen ben.

11:00 – Collega belt. “Ik heb een lekke band.” Ik: “Heb je al de pechhulp gebeld?” Collega: “Nee, ik dacht: ik bel jou eerst.” Tuurlijk.

12:00 – Lunchpauze. Ik probeer m’n boterham te eten terwijl iemand aan m’n bureau staat met de vraag of hij toch even mag wisselen naar een Tesla. Voor z’n werkritjes van 6 km. Want “duurzaam”.

13:30 – Workshop over duurzaam fleetbeheer. Ik noteer zinnen als “emissievrij tegen 2030” en “gedragsverandering bij bestuurders” terwijl ik weet dat Jan van Sales z’n diesel nog warmdraait voor hij vertrekt.

14:45 – Schaderapport binnen. Auto is tegen een paaltje gereden. Achteruit. Op een leeg parkeerterrein. Om 9 uur ’s ochtends. Zonder getuigen. Uiteraard.

15:30 – Nog een mail. “De laadpas werkt niet.” Ik: “Heb je ‘m geactiveerd?” Collega: “Moest dat dan?” Adem in. Adem uit.

16:30 – Einde van de dag. Ik geef nog snel een update aan m’n manager over de stand van zaken. Gebruik termen als “optimalisatie”, “total cost of ownership” en “we zitten er bovenop”, terwijl ik eigenlijk denk: als er morgen niemand belt, ga ik een kaarsje branden.

17:00 – Naar huis. In m’n eigen auto, die ook weer wat piept. Maar ik luister niet. Ik ben off duty. Tot morgen, vloot. Houd jezelf heel.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine