General Motors zal tegen eind 2015 het merk Chevrolet van de Europese markt halen. Dat werd vandaag gezegd door Stephen J. Girsky, vice-voorzitter van GM.
Als voornaamste reden wordt het gebrek aan groei opgegeven in de Europese markt. Sinds de herintroductie van Chevrolet op de Europese markt in 2005, draait het verkoopsvolume steevast rond de 200.000 exemplaren of 1,2% marktaandeel. Om de sterke daling van de totale Europese markt op te vangen, ging Chevrolet de afgelopen jaren een prijzenslag aan en introduceerde het modellen voor de hogere segmenten.
Ook dit laatste gegeven zou een rol spelen bij de beslissing om Chevrolet terug te trekken uit de Europese markt omdat deze nieuwe modellen de concurrentie aangaan met het gamma van Opel en Vauxhall. GM wil zich voortaan focussen op deze laatste twee merken, die in Europa goed zijn voor een marktaandeel van 6,7%. Wat er met de werknemers van Chevrolet in Europa gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
Girsky benadrukte dat de beslissing niets te maken heeft met het partnership met PSA. Hij besluit in een communiqué als volgt: “De enige echte reden zijn de onaanvaardbare financiële resultaten.”
#AutoLees ook:
Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!