Traditioneel maakt Febiac aan het begin van de maand de populairste automerken van het lopende jaar bekend. Dit zijn de toppers van 2021 tot nogtoe.
De markt voor nieuwe personenauto’s kent in juli een uitgesproken achteruitgang van het aantal inschrijvingen. Met 27.596 ingeschreven voertuigen, -38% in vergelijking met dezelfde maand van 2020, komt het gecumuleerde aantal inschrijvingen sinds 1 januari uit op 259.987, wat een daling van amper -0,4% vertegenwoordigt ten opzichte van een sterk verstoord 2020.
Wanneer we een gedetailleerde analyse van de cijfers van juli maken, merken we dat de achteruitgang van de markt voor nieuwe personenauto’s behalve aan het tekort aan halfgeleiders dat de autoproductie al maanden lang verstoort en blijft verstoren, en aan het feit dat juli dit jaar een werkdag minder telt, vooral aan de afzetmarkt ’particulieren’ te wijten is. Die markt krimpt met -49%, terwijl de daling van de afzetmarkt ‘bedrijven’ tot -26,7% beperkt blijft.
BMW op kop
BMW blijft zijn zijn koppositie behouden. Het Duitse merk scoort ook 25% beter dan vorig jaar, vooral dankzij zijn goeie prestaties op de fleetmarkt. Het zijn dan ook eerder de merken met een lager fleetaandeel die vooral rode cijfers laten noteren. Enkele uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Mazda (+16%) of SsangYong (+4%). De volledige top 20 van 2021 (januari-juli) kan je hieronder bekijken:
#Auto