De meest gewilde geconnecteerde functie is …

Informatie over beschikbare parkeerplekken is volgens een recente wereldwijde enquête onder 4.990 respondenten uit de VS, VK, Duitsland, Frankrijk, Italië en China de meest gewenste functie in de auto. De enquête, uitgevoerd door TechInsights, beoordeelde 28 geconnecteerde functies en vroeg de respondenten om hun interesse in elke service te rangschikken.

De resultaten tonen aan dat functionaliteit die verband houdt met het rijden, zoals het beoordelen van de beschikbaarheid van parkeerplaatsen in de buurt van een bestemming, verkeerswaarschuwingen en het betalen van parkeer-, brandstof- en tolkosten vanuit de auto, tot de meest gewenste functies behoren. Informatie over parkeerplaatsen werd als meest waardevolle functie genoemd door Chinese chauffeurs, terwijl Europese automobilisten het als hun tweede prioriteit beschouwden, slechts 1% achter de best beoordeelde keuze. Amerikaanse respondenten plaatsten het op de derde plaats, slechts 3% achter hun prioriteit, verkeersinformatie.

Informatie over parkeerplaatsen was niet alleen de topprioriteit voor late adopters in Europa, maar ook voor de jongste bestuurders van 18-24 jaar oud. Parkeerinformatie scoorde ook hoog in de VS, waar 18-24-jarigen en 35-44-jarigen het als hun topprioriteit beschouwden,

Integratie in navigatie

De resultaten van de enquête tonen aan dat bestuurders in West-Europa en China zich steeds meer zorgen maken of ze een parkeerplek kunnen vinden op hun bestemming. Bovendien geven bestuurders van grotere voertuigen de voorkeur aan het reserveren van parkeerplaatsen op hun bestemming. De resultaten van de enquête tonen ook aan dat bestuurders in toenemende mate verwachten dat parkeren naadloos wordt geïntegreerd in het in-car navigatieproces.

Betalen zonder de auto te verlaten

De enquêtegegevens tonen ook aan dat in-car betalingen steeds populairder worden. De stijgende vraag naar in-car betalingen omvat diensten zoals parkeren, brandstof, tol en eten. Die verzuchting is er bij alle leeftijdsgroepen en niet alleen bij de early adopters.

Het onderzoek benadrukt ook hoe modieus nieuwe functies zijn, zoals spelletjes in de auto, integratie van e-mail of sociale media en agendabeheer.

Constructeurs lopen achter op verwachtingen klanten

De uitdaging voor OEM’s is nu echter om prioriteit te geven aan de meest gevraagde diensten en een holistische rijervaring te bieden met naadloze verbindingen omde stress van hun bestuurders weg te nemen. Uit dit onderzoek blijkt dat veel autofabrikanten nog steeds achterlopen op de verwachtingen van hun klanten als het gaat om het leveren van de juiste diensten,

Sommige OEM’s kiezen ervoor om bepaalde connected car features achter te houden om kosten te besparen. Uit de gegevens en feedback wereldwijd blijkt echter dat veel bestuurders bepaalde voertuigen of merken waarschijnlijk zullen mijden als hun data-, kaart- en betaaldiensten in de auto niet aan de huidige verwachtingen voldoen.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine