Benjamin Daels, Sales & Marketing Director – ALD Automotive België: “Geen zin om de Kodak van de mobiliteit te worden”

ALD Automotive surft mee op de golven van de multimodaliteit in de automobielsector. Dit gaat gepaard met verschillende partnerships. Het woord ‘partnership’ was overigens de rode draad tijdens ons onderhoud met Benjamin Daels, Sales & Marketing Director van ALD Automotive België.

FLEET: In Move 2025, het strategisch project van ALD, kregen partnerships een centrale plaats. Waarom?

Benjamin Daels: Ze omvatten twee belangrijke doelstellingen. In eerste instantie willen we onze producten op een grotere schaal in de markt zetten, met name de operationele leasing bij grote ondernemingen. Onze structurele samenwerkingen met de fabrikanten en de banken geven ons nu ook de mogelijkheid om deze service te leveren aan kmo’s en particulieren.

Onze tweede doelstelling is een versnelde innovatie. Om ons aanbod van elektrische producten te versnellen, hebben we overeenkomsten afgesloten met spelers die helemaal vertrouwd zijn met dit ecosysteem (Polestar, Tesla, ChargePoint). We hebben ons ook ingekocht bij twee bedrijven die totaal niet rijmen met het traditionele aanbod van ALD: Fleetpool, gespecialiseerd in abonnementsformules die we binnen maximum twee jaar willen uitrollen in België, en Skipr, een platform voor multimodaliteit. In de eerste plaats willen we ons mobiliteitsaanbod naar bedrijven gevoelig uitbreiden, en daarna zullen we ons focussen op de particuliere markt.

Zijn de ondernemingen vragende partij voor deze nieuwe benadering?

BD: In het verleden zaten we hoofdzakelijk met wagenparkbeheerders en aankoopverantwoordelijken rond de tafel. Vandaag is de HR-afdeling onze gesprekspartner. Het gaat niet alleen meer over bedrijfswagens.

Net zoals bij de elektrificatie zal het uiteindelijk een beweging worden aan verschillende snelheden. Met de hybride voertuigen hadden de constructeurs en de leasingmaatschappijen zich aan een rustige transitie verwacht. In de realiteit hebben we moeten vaststellen dat redelijk wat grote ondernemingen hebben beslist om vanaf 2022 enkel nog met elektrische voertuigen te werken. We hebben enkele klanten die deze beslissing resoluut aandurven, maar er zijn ook klanten die de kat nog even uit de boom kijken.

Als we richting multimodaliteit kijken, hebben we de indruk dat de benadering afhangt van de plaats waar de hoofdzetel is gevestigd. Samen met Accenture hebben we een pilootproject uitgewerkt. Hun kantoren zijn in het centrum van Brussel gevestigd en hun opdrachten spelen zich vooral in een stedelijke context af. Accenture heeft er dan ook voor gekozen om een stap verder te gaan in groene mobiliteit door hun werknemers meerdere opties te geven, en dus niet alleen een bedrijfswagen.

Concreet: wat is de plaats van de auto in uw strategie?

BD: Rekening houdend met de spreiding van de bevolking en de ondernemingen, zal de auto de komende tien jaar nog altijd een centrale rol spelen. Onze mobiliteitsoplossingen zullen dus nog altijd rond de auto draaien. Het idee is dat we qua mobiliteit uitgroeien tot een centraal aanspreekpunt en dat we ons aanbod uitbreiden met diensten rond zachte mobiliteit, gedeelde mobiliteit en abonnementen voor die auto.

Het volledige interview met Benjamin Daels kan u lezen in de nieuwste editie van het magazine FLEET. U kan het hier raadplegen en hier kan u zich inschrijven om de volgende edities van het magazine gratis te ontvangen.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine