Brussel Mobiliteit en Vianova vernieuwen hun samenwerking om het beheer van micro-mobiliteitsvloten te optimaliseren met behulp van connected data

Vianova heeft een verlengde overeenkomst getekend met Brussel als onderdeel van haar inzet voor duurzaam stedelijk vervoer. Na het winnen van een openbare aanbesteding, zal Vianova haar mobility analytics platform blijven leveren aan Brussel Mobiliteit, het vervoersagentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, om gedeelde mobiliteitsoperatoren in staat te stellen hun wagenparken beter te beheren, de verkeersveiligheid te verbeteren en uitdagingen in de overgang naar duurzamer stedelijk vervoer aan te gaan.

De meerjarige overeenkomst bouwt voort op het feit dat Vianova haar diensten al sinds 2020 aanbiedt aan Brussels Mobility en breidt het gebruik van het platform uit naar alle vormen van micromobiliteit: e-scooters, auto’s, fietsen en autodeeldiensten, van ondersteuning bij de uitrol van mobiliteitsknooppunten en -prestaties tot het beheer van de implementatie van nieuwe regelgevingskaders.

Plaats maken voor micromobiliteit

Over de hele wereld maken stedelijke gebieden steeds meer gebruik van nieuwe vormen van mobiliteit, waarbij vervuilende vormen van vervoer worden vervangen door milieuvriendelijkere oplossingen. Voor stedelijke planners is de herverdeling van straten, parkeerplaatsen en stadsontwerp een essentieel element in het bereiken van de doelstellingen voor netto nul emissies, het verminderen van files en het leefbaarder maken van steden in het moderne tijdperk. Als antwoord op deze groeiende vraag naar verschillende micromobiliteitsopties is er een reeks exploitanten ontstaan en de markt voor gedeelde mobiliteit neemt een hoge vlucht, ondanks de controverse in sommige steden.

Sinds 2020 werkt Brussel Mobiliteit samen met Vianova aan een veilige overgang naar gedeelde, milieuvriendelijke mobiliteit en helpt de ooit overvolle stad om micro-mobiliteit te omarmen als onderdeel van haar Good Move Regionaal Mobiliteitsplan. Terwijl het wagenpark van de stad is gegroeid van ongeveer 5.000 voertuigen naar meer dan 20.000, heeft Vianova’s mobiliteitsplatform een rol gespeeld bij het creëren van 120 nieuwe geo-deline zones voor lage snelheden, no-go zones en park-and-ride faciliteiten voor gebruikers in de hele stad. Deze infrastructuur heeft het aantal opstoppingen op het trottoir met 30% verminderd, waardoor middelen worden bespaard en de publieke opinie over gedeelde mobiliteit is verbeterd. Daarnaast hebben wagenparkbeheerders het platform kunnen gebruiken om een betere spreiding van hun voertuigen over de stad te garanderen, waarbij ze van een aanvankelijke rotatie van 1,14 naar 1,69 zijn gegaan om toegang tot een groter aantal klanten te garanderen.

Brussel is nu de thuisbasis van grote mobiliteitsspelers zoals Dott, Bolt en Lime, met recente gegevens die aantonen dat 9% van de verplaatsingen met de fiets en 1% met een elektrische scooter gebeurt, terwijl het aantal verplaatsingen met de auto daalt van 38% in 2010 tot 27% in 2022. Voortbouwend op het werk dat tot nu toe is gedaan, zal de nieuwe samenwerking met Vianova de stad in staat stellen om veilige micro-mobiliteit tot een leefbare realiteit te maken en ervoor te zorgen dat exploitanten de middelen hebben die ze nodig hebben om te werken in het belang van iedereen.

Gegevens gebruiken om de micromobiliteit beter te beheren

Vianova werd in 2019 opgericht door Thibault Castagne, Thibaud Febvre en Frédéric Robinet en heeft als doel het stedelijk vervoer te optimaliseren om het veiliger en duurzamer te maken. Het cloudgebaseerde mobility analytics platform maakt gebruik van IoT en gegevens van meer dan een miljoen verbonden voertuigen per dag om publieke en private organisaties, waaronder mobiliteitsaanbieders, steden en infrastructuurbeheerders, te laten samenwerken en oplossingen te bouwen die complexe gegevens omzetten in intelligentie om complexe mobiliteitsuitdagingen op te lossen.

Meer dan 60 steden maken gebruik van Vianova’s connected platform, waarvan ongeveer 75% het exclusief gebruikt om micro-mobiliteitsvloten te beheren, waaronder Abu Dhabi, Parijs en Berlijn. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal ook gebruik maken van Vianova’s data-analyseplatform om informatie over autodelen op te nemen, evenals gegevens over elektrische scooters, waardoor het de eerste stad is die het platform gebruikt voor alle belangrijke vormen van gedeelde mobiliteit (elektrische scooters, auto’s, fietsen en autodeeldiensten).

Thibault Castagne, medeoprichter en CEO van Vianova: “Brussel is een van de belangrijkste stedelijke centra van Europa en de inwoners willen zich veilig, duurzaam en toegankelijk kunnen verplaatsen. We zijn er trots op dat we ons partnerschap met Mobiel Brussel kunnen herbevestigen en de regio kunnen helpen om voorop te lopen in de overgang naar gedeelde mobiliteit door het leveren van datagestuurde informatie die de onoverzichtelijkheid van trottoirs zal verminderen, straten veiliger zal maken en nog meer mensen zal aanmoedigen om gebruik te maken van gedeelde mobiliteitsopties.”

Martin Lefrancq, beleidsadviseur nieuwe mobiliteit bij Brussel Mobiliteit: “We kijken ernaar uit om onze samenwerking met Vianova voort te zetten om gedeelde mobiliteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verbeteren. Gedeelde mobiliteitsvormen, zoals scooters, fietsen en auto’s, zijn de toekomst van transport en helpen ons om de belangrijkste Net Zero doelstellingen te bereiken en gezondere, meer leefbare steden voor iedereen te creëren.”

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine