CO2-emissies: de beste leerlingen van de klas zijn…

meilleur élève CO2

De Europese automobielconstructeurs hebben dit jaar verschillende uitdagingen gekend. Naast de enorm verstorende effecten van Covid-19 worden fabrikanten nu geconfronteerd met de naderende CO2-doelstelling die door de Europese Commissie wordt opgelegd.

De Europese Commissie is duidelijk: voor elke gram die autofabrikanten boven de CO2-doelstelling uitkomen krijgen ze een boete van €95 per ingeschreven voertuig. Als gevolg hebben veel merken besloten om een aantal van hun langzaam verkopende modellen, die ook een grote bijdrage leveren aan hun CO2-gemiddelde, stop te zetten.

Superkredieten als drijvende kracht

De deadline voor de CO2-doelstelling heeft ook geleid tot een versnelling van de elektrificatieplannen van de autofabrikanten. Het “superkrediet”-systeem biedt fabrikanten een extra stimulans voor nul- en lage-emissievoertuigen – met name voertuigen die minder dan 50 g/km uitstoten – op de markt te brengen. Va het “superkredietstelsel” tellen deze auto’s bij de berekening van het gemiddelde emissieniveau van een fabrikant mee als twee voertuigen.

Volgens de gegevens van Jato is het superkredietbeleid een drijvende kracht geweest achter de opmerkelijke groei van het aantal inschrijvingen van EV’s dit jaar. Het aantal inschrijvingen van auto’s met een lage uitstoot (BEV + PHEV + FCEV) is tot oktober met 113% gestegen tot 875.000 eenheden, tegenover 411.700 eenheden in 2019, voor 22 markten in heel Europa. Het marktaandeel van auto’s met een lage uitstoot steeg van 3,2% (januari – oktober 2019) naar 9,3% op jaarbasis. Deze stijging valt samen met de tweecijferige daling van de vraag naar benzine- en dieselwagens.

Markt voor auto’s met lage emissies in stijgende lijn

Aangezien de koolstofarme agenda wordt aangedreven door de Europese wetgeving, blijven de inschrijvingen van voertuigen met een lage uitstoot stijgen. Gemeten naar de huidige wetgeving voor superkredieten waren puur elektrische auto’s, auto’s met brandstofcellen en plug-in hybride elektrische auto’s de enige voertuigen die binnen de limiet van 50 g/km zaten.

Hetzelfde kan niet gezegd worden van pure ICE (diesel en benzine) en hybride voertuigen. In januari-oktober 2020 lieten deze auto’s een gemiddelde van meer dan 100 g/km optekenen.

PSA kan laagste uitstoot voorleggen

Tussen januari en oktober 2020 registreerde PSA een uitstoot van 97,9 g/km op basis van de verkochte modellen. Dit was het beste resultaat van de 11 constructeurs uit de lijst. Bovendien werd dit resultaat behaald zonder superkredieten of andere stimulansen.

In januari-oktober heeft het gebruik van superkredieten en stimulansen de gemiddelde CO2-uitstoot van PSA verlaagd tot 91,9 g/km. Deze vermindering van 6 gram is het gevolg van de toegenomen vraag naar kleine auto’s en de recente focus op voertuigen met een lage uitstoot. De stadsauto’s, subcompacts en kleine SUV’s waren tot oktober goed voor 57% van het volume van PSA, terwijl de inschrijvingen van de plug-in hybride en puur elektrische auto’s in de eerste tien maanden van dit jaar in totaal 88.800 bedroegen.

DS was het tweede merk met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in januari-oktober 2020, na MG en de vier emissievrije merken Tesla, Maxus, Polestar en Smart..

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending