De hybride… Omdat niet elke bestuurder hetzelfde is

Misschien bent u het al vergeten, maar op 1 juli trad een nieuw fiscaal regime voor bedrijfswagens in werking… Doel: de verspreiding van zero-emissieauto’s stimuleren! Importeurs hebben deze boodschap goed begrepen en hebben hun focus volledig op elektrische voertuigen gericht. Dit brengt echter het risico met zich mee dat veel bestuurders achterblijven op de weg…

Bij Toyota heet de elektrische variant de bZ4X. Een SUV van klasse D met onberispelijke kwaliteit, zoals we van Toyota gewend zijn, en met een garantie tot wel 10 jaar! Toch is elektrisch rijden niet geschikt voor alle soorten bestuurders… Vooral niet voor zij die veel kilometers maken, wat vaak het geval is bij mensen in de dienstensector. Zij staan voor een dilemma… Profiteren van een fiscaal voordelige auto of kiezen voor een auto die echt aansluit bij hun behoeften en agenda. Kiezen is verliezen, of toch niet …

Pionier in hybride technologie

Als specialist in elektrische voertuigen zet Toyota vooral in op de diversiteit en complementariteit van schone technologieën. We weten dat Toyota hierin een pionier is. Hun zelfopladende hybride technologie is al aan de vijfde generatie toe… Hiermee biedt Toyota een breed scala aan elektrische aandrijfopties met zeer competitieve eigendomskosten. Maar om het volledige plaatje te zien, moet je natuurlijk rekening houden met alle factoren… Dit is de TCO-benadering, de enige die nu nog relevant is.

Wanneer je rekening houdt met alle parameters, blijft Toyota op het vlak van verbrandingsmotoren de beste leerling van de klas met een zeer lage uitstoot.  Dit is gunstig voor de CO2-bijdrage, die nu minimaal is voor alle benzinevoertuigen met een uitstoot van minder dan 97 g/km, wat geldt voor een groot deel van het hybride gamma van Toyota. Berekeningen van een onafhankelijke organisatie laten ook zien dat de totale eigendomskosten van Toyota-hybrides tot de beste op de markt behoren bij benzinevoertuigen.

Minimaal brandstofverbruik

Vandaag wordt nog te vaak te veel nadruk gelegd op alleen de fiscale aftrekbaarheid, terwijl de TCO-benadering uitgebreider en preciezer is… Het toepassen van deze benadering houdt rekening met alle variabelen, inclusief het brandstofverbruik… Dit is zeer laag in het geval van de Toyota-hybrides, omdat de modellen van de 5e generatie tot wel 70% van de tijd elektrisch rijden, tenminste bij stedelijk of voorstedelijk gebruik… De hybride aandrijflijnen van Toyota zijn ook gebaseerd op een laag aantal onderdelen, wat resulteert in lage onderhoudskosten. En omdat tijd geld is, bespaart u dubbel omdat deze hybrides geen toegang tot oplaadpunten nodig hebben… Dit is het voordeel van zelfopladende technologie: de besparingen zijn gegarandeerd, onafhankelijk van de beschikbaarheid van oplaadinfrastructuur en/of de goodwill van de bestuurder… Geen laadstress! Bovendien biedt het Toyota Relax-programma u een garantie van 10 jaar of 200.000 km…

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine