Diesel en benzine plug-ins op gelijke voet behandeld voor aftrekbaarheidsberekening

Het was de minister van Financiën zelf die aan N-VA-kamerlid Kathleen Depoorter bevestigde dat de coëfficiënt van plug-in hybride dieselwagens dezelfde zal zijn als die van plug-in hybride benzines – namelijk 0,95 – in de formule voor de berekening van de aftrekbaarheid.

Tot nu toe werd de aftrekbaarheid van plug-in hybride dieselauto’s als volgt berekend:

120% – (0,5 % x 1 x CO2/km)

Voor plug-in hybride benzines moest de coëfficiënt “1” worden vervangen door “0,95”:

120% – (0,5 % x 0,95 x CO2/km)

Volgens de federale minister van Financiën, Alexander De Croo (Open VLD), zou dat echter niet zo moeten zijn. Voor zowel de benzine- als de dieselplug-ins bedraagt de coëfficiënt immers 0,95.

Dat zei hij in antwoord op een vraag van N-VA-kamerlid Kathleen Depoorter.

Zoals onze collega’s van Link2Fleet ook opmerken, heeft de vice-premier van de gelegenheid gebruik gemaakt om ons eraan te herinneren dat de gunstige coëfficiënt van 0,90 voor auto’s die op CNG rijden (indien niet meer dan 11 fiscale pk’s) niet van toepassing is op auto’s die op LPG rijden. Voor LPG blijft de coëfficiënt 0,95, net als voor benzines en full hybrids.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine