Dataleverancier JATO stuurt ons maandelijks de inschrijvingscijfers van de Belgische fleetmarkt, maar ook op Europees vlak beschikt het bedrijf over heel wat cijfermateriaal. Zie jij de Europese trends ook in ons land doorbreken?
In 2022 voerde de Volkswagen Groep de BEV-markt aan met 349.200 geregistreerde eenheden en een marktaandeel van 22,4%. Dit is te danken aan de sterke vraag naar de elektrische SUV’s van de gehele groep en de vraag naar de Cupra Born. “Desondanks kon de Duitse fabrikant geen marktaandeel winnen door de slechte prestaties van de ID.3 en de stopzetting van de e-up”, aldus JATO.
In 2022 verloor Volkswagen bijna 3 marktaandeelpunten aan Tesla, Stellantis, BMW Group, Geely Group en verschillende Chinese autofabrikanten. Ondanks een daling van 35% in de registraties van de Model 3 – Europa’s best verkochte BEV in 2021 – zag Tesla een volumestijging van 38%, waarmee het Stellantis voorbijstak en de 2e plaats in de ranglijst veiligstelde. Dit was mogelijk dankzij de sterke vraag naar de Model Y, die de ranglijst per model in 9 Europese markten aanvoerde, terwijl de Model 3 in 3 markten de leiding nam.
Kijken we naar de grootste stijger op procentueel vlak, dan is de verzameling Chinese merken de beste leerling van de klas. Het aantal merken dat naar Europa komt (vorig jaar BYD, dit jaar waarschijnlijk NIO, eerder al onder meer MG en Seres en dan spreken we alleen nog maar over België), stijgt en dat zien we ook in de cijfers met 129% meer Chinese EV’s tegenover vorig jaar. En dat is dan nog zonder de EV’s van bijvoorbeeld Polestar geteld. Of het merk nu Chinees of Zweeds is, laten we aan u over, maar feit is dat de cijfers van het merk uiteraard worden opgeteld met die van andere Geely-merken zoals Volvo.
De populairste EV’s in Europa
Tesla voerde in Europa de algemene ranglijst per model aan met de Model Y en Model 3. De registraties van Tesla’s SUV overschreden de 137.000 eenheden, terwijl de Amerikaanse fabrikant 91.500 eenheden van zijn berline registreerde – de registraties van de Model 3 bedroegen in 2021 in totaal 141.400 eenheden. Het succes van de Model Y ging ten koste van de Model 3 door de toenemende populariteit van SUV’s, die goed waren voor 51% van de totale BEV-registraties. Dezelfde trend was te zien bij de ID.3 (hatchback) en ID.4 (SUV) van Volkswagen – terwijl het aantal registraties van de ID.4 met 23% toenam, daalde het aantal registraties van de ID.3 met 24%. De volledige top 50 van populairste EV’s in Europa volgens JATO kan u hieronder bekijken:
#Auto