Frederik Van den Bossche (BYD Belux): “BYD is geen zoveelste Chinees merk…

Donderdagmiddag vond een presentatie plaats van BYD Belux (BYD staat voor Build Your Dreams). We hebben al uitgelegd hoe BYD zich in Europa wil doorzetten, maar deze bijeenkomst was een gelegenheid om meer te weten te komen over de ambities van het merk – ingevoerd door Inchcape – op de Belgische en Luxemburgse markt, in het bijzonder met Frederik Van den Bossche, Fleet Sales Manager van BYD Belux. Ook de prijzen werden bekendgemaakt.

Wat zijn de ambities van BYD in de Belux?

Frederik Van den Bossche : “We hopen in het eerste jaar 2.000 BYD’s te verkopen, waarvan 90% in de fleet. Wij geloven dat we op het juiste moment zijn aangekomen, aangezien het overduidelijk is dat de vraag naar 100% elektrische auto’s vanaf medio 2023 zal exploderen. Bovendien hebben we een strategische voorraad in Zeebrugge, waardoor we snel kunnen leveren.”

Jullie openden onlangs de eerste BYD-showroom in Zaventem. Wat zijn de volgende stappen?

FVdB : “We hebben al gepland om in 2023 meer showrooms te openen: in Antwerpen (deze wordt veel groter dan die in Zaventem), in Gent en in Luxemburg. Het doel is om tegen volgend jaar negen punten in heel België – inclusief Wallonië – te hebben. Het is nog te vroeg om meer te zeggen over de partnerschappen. Maar waar het steeds vaker mogelijk is om online bestellingen te plaatsen, geven wij de voorkeur aan het menselijk contact in de dealer voor bestellingen.”

De drie modellen die momenteel beschikbaar zijn op de Belgisch-Luxemburgse markt zijn bekend: BYD Tang, BYD Han en BYD Atto 3. Wat zijn de prijzen?

FVdB : “De E-segment SUV, de Tang (7 zitplaatsen en 400 km actieradius), is verkrijgbaar voor 71.390 euro. Dezelfde prijs geldt voor de Han, een E-segment limousine (actieradius: 521 km). Het model dat ons de grootste volumes moet opleveren, is de Atto 3, een C-segment SUV, die geprijsd is voor 45.990 euro voor een actieradius van 420 km. De Atto 3 lijkt ons bijzonder goed uitgerust voor vloten. Waarom? Wij stellen vast dat de meeste EV in de hogere segmenten worden gepositioneerd. Maar daartegenover staat dat het soms moeilijk is om in naam van de elektrificatie van het wagenpark van de ene categorie naar de andere te springen. Nog één ding: voor elk model kan je slechts uit vier kleuren kunnen kiezen. Voorts zijn ze full option (met een mogelijkheid van veganistisch leer voor de Atto 3 als enige uitzondering).”

Als 90% van de volumes naar de fleet gaat: wat denkt u van leasing?

FVdB : “Wij hebben vertrouwen in de goede ontvangst van onze wagens door de leasemaatschappijen, mede dankzij de restwaarde die aan onze auto’s zal worden toegekend. Voor de Atto 3 verwachten we leasebedragen tussen 650 en 750 euro per maand voor contracten van vier jaar en 100.000 km.”

Wie zijn nu uw echte concurrenten: de vele Chinese merken die in ons land aankomen of de traditionele merken?

FVdB :“Het is duidelijk dat we ons vergelijken met traditionele Europese en Aziatische merken. Wij zijn duidelijk niet het zoveelste Chinese merk dat op het oude continent arriveert. Ik herinner u eraan dat BYD al de grootste fabrikant van 100% geëlektrificeerde auto’s ter wereld is. BYD bouwt al 25 jaar elektrische batterijen en al 12 jaar volledig elektrische auto’s…”

Quick facts

  • Build Your Dreams (BYD) zal in januari een stand van 500 m² op het Autosalon van Brussel neerzetten.
  • BYD biedt acht jaar of 200.000 km garantie op de batterijen.
  • Twee andere modellen – een C-segment sedan en een B-segmenter – zijn gepland voor 2023.
#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine