Fiscaliteit plug-in hybrides 2020: grote fout in het Belgisch Staatsblad …

De 2020-belasting op hybride plug-ins is al onderwerp van veel discussie geweest. En waarschijnlijk zullen er nog heel wat discussies volgen. Er is immers een serieuze fout in het Koninklijk Besluit geglipt. In die mate zelfs dat klanten weigerden om een voertuig te kopen dat verkeerdelijk was aangegeven. We leggen het uit.

Zoals we al eerder vermeldden, beantwoordde een Koninklijk Besluit in september de vraag naar de overeenkomstige voertuigen voor plug-in hybride bedrijfswagens die vanaf 1 januari 2018 besteld werden.

Lees ook: Fiscaliteit plug-in hybrides: eindelijk duidelijkheid over het “overeenstemmend voertuig”

We konden toen bijna een zucht van verlichting slaken. De volledige belasting op bedrijfswagens in 2020 zou immers eindelijk duidelijk zijn.

Niets blijkt minder waar, beste lezers … Niet alles is helemaal duidelijk. Omdat er in het Koninklijk Besluit een fout staat. En geen kleintje!

Alvorens tot die fout over te gaan, herinneren we u eraan dat een plug-in hybride aan twee criteria moet voldoen om te kunnen blijven profiteren van een aftrekbaarheid van 100% (of bijna 100%) en een interessant VAA:

  1. maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten
  2. beschikken over een batterij met een capaciteit van 0,5 kWh per 100 kg voertuiggewicht

Lees ook: Bedrijfswagen: de fiscaliteit van 2020 in 10 vragen

Een voorbeeld. Geen twee. En zeker geen drie!

Ervan uitgaande dat een voorbeeld altijd beter is dan een lange uitleg, koos het Koninklijk Besluit er drie om de complexiteit van dit begrip “overeenstemmend voertuig” te illustreren.

Nochtans zouden twee voorbeelden voldoende zijn geweest. Vooral omdat er een fout in het derde zit.

We leren immers dat het overeenstemmend voertuig voor de Range Rover Sport P400e SE (71 g CO2/km) de Range Rover 2.0 Si4 S is die 218 g uitstoot. Het is dus deze waarde (218 g) die in de nieuwe fiscale formule moet worden opgenomen.

In een tweede voorbeeld leren we ook dat het equivalent van de Volvo XC60 T8 Twin Engine (55 g) de XC60 T6 in een 4×4 Geartronic R-design-versie is, een wagen die 177 gram uitstoot.

Maar het is het derde voorbeeld dat een probleem vormt voor een afrondingsverhaal dat we al eerder vertelden …

Zo heeft de BMW 530e iPerformance (die 49 gram uitstoot) een elektrische accu met een energiecapaciteit van 0,499 kWh/100 kg voertuiggewicht.

0,499 is minder dan 0,5 … Het Koninklijk Besluit toont dan ook aan dat het equivalent van deze BMW 5 Reeks de 520i Aut. is. Deze stoot 132 gram uit.

Maar …

… een omzendbrief (2019/C/56) van 28 juni 2019 bepaalt dat “de berekening van de energiecapaciteit naar boven of naar beneden moet worden afgerond op het dichtstbijzijnde tiende, waarbij vanaf 0,5 naar boven wordt afgerond”.

Concreet betekent dit dat als de verhouding kWh/100 kg voertuiggewicht 0,45 of meer is, deze wordt afgerond naar 0,5.

Het voorbeeld van de BMW 530e iPerformance is daarom niet juist. Er is ons zelfs verteld dat sommige klanten geweigerd hebben dit voertuig te kopen, op basis van het Koninklijk Besluit dat in september in het Belgisch Staatsblad is gepubliceerd.

Maar wees gerust: omzendbrief 2019/C/56 is en blijft van toepassing. De voorbeelden in het Koninklijk Besluit hebben geen wettelijke kracht. Ze zijn slechts illustratief.

We willen geen model favoriseren tegenover een ander, maar weet dus dat vanaf 1 januari 2020 de 49 gram CO2 van de 530e iPerformance gebruikt zal worden om de fiscale aftrekbaarheid en het VAA te berekenen.

Het KB zal dan ook binnenkort aangepast worden …

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!