“Fleet en Mobility Managers te weinig psycholoog”

(c) De Werkgenootschap
(c) De Werkgenootschap

Als we naar een slimme, multimodale mobiliteit willen, gaan Fleet en Mobility Managers meer oog moeten hebben voor het psychologisch aspect achter zo een switch, anders is die gedoemd tot mislukken. Dat zei Jan Borré, oprichter van Via Mobile op het congres ‘Are You Future Proof?’ van De Werkvennootschap, dat bedrijven wil ondersteunen in hun overstap naar een beter mobiliteitsbeleid.

Bij Via Mobile begeleidt Borré dagelijks bedrijven en hun werknemers in hun overstap naar een multimodaal, slim en duurzaal mobiliteitsplan. Een moeilijke kwestie, zo blijkt, want vind maar eens de juiste ‘boom’ in het grote ‘bos der mobiliteitsaanbieders’. Van leasemaatschappijen over mobiliteitsapps tot organisaties die zich richten op de deeleconomie: in België zijn er zo een 500 bedrijven bezig met mobiliteit. “Daar de juiste oplossing zoeken voor het merendeel van je personeel is een uitdaging”, bedenkt Borré zich.

(c) De Werkgenootschap
(c) De Werkgenootschap

Die vele opties brengen dan ook de nodige problemen met zich mee. Zoals bedrijven die investeren in opvallende, vaak gehypete vormen van mobiliteit zoals hoverboards of monowheels, die in de praktijk onwerkbaar blijken voor vele werknemers.

Homo Multi Mobilus

“Daarom begin ik mijn werk altijd met een grondige psychologische analyse van de werknemers van het bedrijf in kwestie. Psychologie en praktijkervaring, dat zijn de twee belangrijkste bouwstenen van een mobiliteitsaanpassing”, weet Borré. “Ik lach altijd met mensen die op een testdag over bedrijfsfietsen eens een rondje rond het bedrijventerrein fietsen en op basis daarvan moeten kiezen of ze er een nemen. Pas wanneer je drie maanden echt iets probeert, kan je er de meerwaarde van inschatten.”

(c) De Werkgenootschap

De bedoeling is dan ook volgens Borré om werknemers psychologisch warm te maken voor de alternatieven die het best bij hun mobiliteitsprofiel passen. Zo evolueer je van een Homo Mono Mobilus naar Homo Multi Mobilus: iemand die geregeld de auto neemt, maar op drukke dagen ook eens thuiswerkt, het openbaar vervoer neemt of carpoolt. Of iemand die slechts voor een deel van zijn pendeltocht op de auto teert.

Daarnaast zijn er binnen de bedrijven nog andere valkuilen. Vaak ontbreekt bijvoorbeeld ook een juist investeringsklimaat, merkt Borré op. “Veel Fleet en Mobility Managers moeten met een te beperkt budget werken om resultaten te kunnen boeken. Nochtans kost een slecht mobiliteitsbeleid in verhouding onrechtstreeks veel meer. Denk maar aan al het talent dat je moet vervangen omdat het dat eeuwigdurende pendelen beu is”, besluit hij.

Een videoverslag van het congres vind je hieronder

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!