#FMOTY19 | Brigitte Goossens (SEAT): “CNG: de overgang tussen diesel en elektriciteit”

Al vijf jaar is Brigitte Goossens bezig met een groeiplan voor SEAT. En met resultaat. Het merk groeide met 37% in de fleet. “Ik denk dat we op het punt zijn gekomen om dat te belonen met een FLEET Manager of the Year Award.”

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?

Het heeft natuurlijk voor heel wat bijkomend werk gezorgd voor iedereen. Maar bij SEAT moeten we niet klagen. Zo blijft de CO2-stijging beperkt, waardoor we onze TCO onder controle kunnen houden. De stijging NEDC-NEDC 2.0 ligt gemiddeld rond de 5%.

En qua verkoop?

Over het algemeen is SEAT bezig aan een recordjaar, de groei bedraagt meer dan 30%. In september was er wel een kleine dip, daar hebben we 20% minder verkocht dan het jaar voordien, maar dat ligt binnen de markttrend. Over de gehele lijn van het jaar is dat trouwens minder zichtbaar.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Dromen moet. Maar alle gekheid op een stokje: SEAT gelooft in elektrische wagens, met bijvoorbeeld de Cupra e-Racer. Aan de andere kant denk ik ook dat er een overgangsmaatregel nodig is, iets wat wij aanbieden middels ons CNG-gamma.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Ik denk dat de automobielconstructeur wel een rol moet spelen in het providen van mobiliteit, meer dan de wagen op zich. Al zijn er wel meer spelers op dat domein actief, spelers waar we vandaag vanuit de automobiel misschien nog niet de link mee leggen. En dan zijn er nog initiatieven zoals car sharing en dergelijke. Die zijn voor de hand liggend als autoconstructeur om mee samen te werken.

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

Van nature ben ik een persoon van de korte pijn. Als het toch op stapel staat, laat ons het dan meteen doorvoeren. Maar ik begrijp de impact die dat heeft op car policies en dat de overgangsmaatregel NEDC 2.0 nodig was.

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

Dat is een moeilijke vraag. We hebben het luxeprobleem dat gans ons gamma het goed doet. Als ik er eentje moet uitpikken, dan kies ik de Ateca. Die heeft een aantal deuren geopend in de fleetwereld die voordien voor ons merk gesloten waren.

Stem nu voor uw drie favoriete kandidaten bij de verkiezing van de
FLEET Manager of the Year 2019 !