#FMOTY19 | Gert Debruyn (Volkswagen) : “WLTP? De staat moet zijn berekeningen maken!”

De derde campagneweek van #FMOTY19 trappen we af met Gert Debruyn. Zijn merk, Volkswagen, had in 2017 met de Golf de populairste fleetwagen, maar kende in september wel wat moeilijkheden door de overstap naar WLTP. Hoe kijkt hij naar dit transitiejaar?

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?

Qua CO2 is het redelijk positief. De uitstoot is voor heel wat van onze benzinemotoren in NEDC 2.0 gezakt. En ook voor de dieselmotoren viel het mee. Er zijn een paar krachtbronnen die een drietal gram stijgen, voor de rest is het een status quo of een zeer lichte daling. Dat is deels te wijten aan het feit dat wij vorig jaar onze CO2-uitstoten hebben doen stijgen, waardoor wij in sé niet zo veel varieerden met de reële uitstoot. Wij zijn dan ook zeer blij met de resultaten van WLTP, omdat ze net zo weinig impact hebben.

En qua verkoop?

Wij werken steeds in open communicatie met onze klanten. Ook al hadden we nog geen definitieve cijfers, dan nog beschikten we over schattingen en die bleken achteraf gezien zeer goed. De klant is ons daarin gevolgd en wist goed dat de CO2-uitstoot nog wat kon veranderen.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Als het van mij afhangt wel, ik ben een liefhebber van elektrische voertuigen. Maar we moeten ook realistisch zijn. Enerzijds gaat de productie de vraag niet kunnen volgen, wat voor een prijsstijging kan zorgen. Anderzijds is ook de stroominfrastructuur nog niet in orde. Daarom ben ik een voorstander van zonnepanelen.

Trouwens: voor mensen die veel kilometers doen, 25-30.000 km per jaar, blijft diesel gewoon de beste oplossing. Maar dat gezegd zijnde, hoe meer elektrische wagens, hoe liever natuurlijk.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Van mij mag dat. Iedereen moet zich in vraag stellen en kunnen veranderen indien hij daarmee iets kan toevoegen aan de maatschappij. Waarom mag er niet rond een wagen een zekere ambiance aangeboden worden? Hoe professioneler we daarin zijn, hoe unieker en hoe meer we kunnen beantwoorden aan de vraag van de klant. Wanneer die vraagt om meer mobiliteit rond zijn voertuig, kunnen wij daar ook een antwoord op bieden.

Hier speelt de concessiehouder een goede rol in spelen, zeker omdat hij in de toekomst zijn manier van werken sowieso zal moeten aanpassen omdat elektrische voertuigen nu eenmaal minder onderhoud nodig hebben. Die moeten niet binnenkomen om hun olie te laten verversen (lacht).

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

Voor mij speelt het geen rol. Wat de waarde ook zal zijn, ze zal altijd een invloed hebben op de belastingen, taxatie, aftrekbaarheden en dergelijke meer. Is iedereen er mee akkoord dat straks de aftrekbaarheid fors zal zakken? Wat zal de invloed zijn op volumes, vraag, prijs van de modellen? Dat laatste heeft bijvoorbeeld een invloed op de BTW. De Staat zal in ieder geval zijn rekening moeten maken.

Wij zijn er van overtuigd dat onze motoren ecologischer moeten worden. Zo zijn we bezig met benzine- en dieselmotoren die nog minder gaan uitstoten dan vandaag en zijn we voortrekker van het elektrisch tijdperk. Het I.D. gamma staat klaar, met SUV’s, hatchbacks en breaks. Als zij doorbreken, gaan we sowieso naar een aftrekbaarheid van 100% en moeten we geen rekening houden van WLTP.

Ik zeg dan ook: laat de markt zijn rol spelen, laat iedereen groener worden en laat de staat zijn rekening maken van de impact die de vergroening op het budget heeft. Van mij mag alles, het spel wordt door iedereen gespeeld, maar de consument mag er niet de dupe van worden.

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

Wij staan met verschillende voertuigen aan de top. De Golf doet het in al zijn varianten perfect, maar de Tiguan zit hem op de hielen. Bij de Tiguan Allspace verkopen wij 70% in fleet, bij de normale Tiguan is dit 50%. Maar ook de Arteon heeft ondertussen zijn plaats verdiend.

Stem nu voor uw drie favoriete kandidaten bij de verkiezing van de
FLEET Manager of the Year 2019 !