Heeft de koude binnenkort geen vat meer op ons elektrisch rijbereik?

Heel wat zaken krimpen wanneer het kouder wordt, ook het bereik van je elektrische wagen. Ook het rijbereik van je EV. Al denkt een Israëlisch bedrijf de “code te hebben gekraakt”.

Onlangs berichtten we nog over het autonomieverlies van elektrische wagens in de koude, naar aanleiding van een test van de Noorse automobilistenbond. Bij temperaturen van zowat -10° Celcius verloren heel wat van de deelnemende wagens 20 tot 30 procent van hun rijbereik. Bovendien laden EV’s ook een stukje trager aan de snellader wanneer de temperatuur onder het vriespunt zinkt.

Het Israëlische bedrijf StoreDot denkt echter een oplossing te hebben voor dit probleem. Het bedrijf werkt aan een nieuwe batterijsamenstelling met halfvaste elektrolyt en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Volgens de uitgevoerde tests kon deze nieuwe batterij tot 80 procent opladen bij -10°C in dezelfde tijd als bij een temperatuur van 25°C, zelfs zonder de batterij voor te verwarmen.

En het rijbereik?

Ook op het rijbereik zou de technologie een gunstig effect hebben. De nieuwe samenstelling zou bij -10° Celcius nog altijd een batterijcapaciteit van 85 procent garanderen, bij een arctische -20° zou 70 procent de norm moeten zijn. Of StoreDot zijn claims ook waar kan maken, kunnen we ten vroegste in 2026 zien, dan zou de batterij gecommercialiseerd worden.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine