Linda Jackson (CEO Citroën) “B2B-segment alleen premium? Nee, SUV’s zijn de belangrijkste trend!”

Aan het hoofd van de Franse autoconstructeur Citroën staat een Britse. Ze heet Linda Jackson en we kregen haar te pakken voor een Q&A. En ja, zelfs de Brexit-vraag mocht gesteld worden!

België heeft een belangrijke markt voor bedrijfswagens. Maar die markt wordt beheerst door premiummerken. Wat is de ambitie van Citroën in dit segment?

Ons totale marktaandeel was 5,2% en ik denk dat we beter kunnen. Dat kan ook in het segment van de bedrijfswagens, waar niet alleen premium belangrijk is maar ook en vooral het SUV-segment. Daarom verwacht ik veel van de C5 Aircross, die echt wel een volwaardig alternatief is voor de premiummerken op het vlak van kwaliteit, rijcomfort en technologie. Voor ons is het een voet tussen de deur, zeker bij de user-choosers die de wagen uitproberen. We laten de kwaliteiten van het voertuig voor zich spreken.

De autoindustrie staat met de shift van autobezit naar autogebruik voor een grote uitdaging. Wat is uw visie op een meer flexibel gebruik van de auto zonder aankoop, zoals bijvoorbeeld met carsharing?

Met free2move hebben we binnen de PSA-groep al een tijdje een dienst die inspeelt op die trend. We hebben testprojecten lopen in grote steden zoals Lissabon en Madrid. Ik denk dat geen enkele constructeur daar vandaag al een winstgevend businessmodel van maakt … maar anderzijds moet je wel pionier zijn. Wachten op de trend om zich door te zetten en dan pas met een product of dienst komen is geen optie. Dan ben je te laat. Maar ik geloof er – zeker binnen de stedelijke mobiliteit – zeker in. Zal iedereen zijn auto delen in de toekomst? Nee. Maar jongeren die flexibiliteit en slimme diensten vragen, zijn zeker de eerste doelgroep. Dikwijls is dat ook een kwestie van budget en hebben ze andere priorieiten, zoals een huis kopen bijvoorbeeld. Maar eens ze gesetteld zijn en kinderen krijgen, worden ze weer wel potentiële klanten om een auto te kopen.

Laatste vraag: wat denkt u als Britse aan het hoofd van een Franse autoconstructeur over Brexit?

De onzekerheid die dit creëert is verschrikkelijk. En niemand weet waar het naartoe gaat. Citroën exporteert naar het Verenigd Koninkrijk; het is qua volume de vijfde grootste markt. Als we in de toekomst geconfronteerd worden met importheffingen en wisselende koersen, dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben. En het is door die onduidelijkheid zeer moeilijk om zich voor te bereiden op de verschillende mogelijke scenario’s. Hoe sneller er duidelijkheid komt, hoe beter.

Het volledige interview kan u lezen in het volgende FLEET Magazine. U kan zich hier gratis abonneren om het magazine.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!