Marc Fumagalli (Renault/Dacia): “België slaagt er opnieuw in fiscaliteit moeilijk te maken”

Fleet Manager of the Year 2019, Marc Fumagalli : “De eerste maanden van de verkoop van onze geëlektrificeerde modellen zijn zeer bemoedigend en zullen onze mix in 2021 veranderen.” Wat waren zijn antwoorden op onze andere vragen? Lees het hier!

Wat waren de belangrijkste trends bij uw klanten in 2020?

Kostenbeheersing is een cruciaal element in hun beslissingen. En telewerken doet hen nadenken over de mobiliteit van hun werknemers en hun vloot. Sommige klanten hebben bestellingen uitgesteld of hun leasecontracten verlengd. Anderen willen hun kosten optimaliseren door in te krimpen of te kiezen voor fiscaal efficiëntere voertuigen.

Zette de trend naar elektrificatie zich door bij uw klanten? Wat verwacht u op dat vlak van 2021?

De verkoop van onze elektrische stadsauto Zoé is sterk gestegen. Sinds de lancering van ons assortiment hybride en plug-in hybride aandrijvingen afgelopen zomer, hebben we een toenemende interesse van klanten gezien. In 2021 zal ons gamma van geëlektrificeerde voertuigen verder worden uitgebreid met de komst van nieuwe 100% elektrische voertuigen (Twingo Electric en Dacia Spring) en hybrides, met name de New Arkana.

Hoe zijn de verhoudingen vandaag (in verkochte aantallen) van de verschillende aandrijfvormen?

Exclusief LCV’s hebben we een verkoopmix van benzine en diesel van ongeveer 50/50, met verschillen tussen de segmenten. De eerste maanden van de verkoop van onze geëlektrificeerde modellen zijn zeer bemoedigend en zullen onze mix in 2021 veranderen.

Wordt de bedrijfsauto door uw klanten in twijfel getrokken met de (gedwongen) opkomst van het telewerken?

Niet echt. Ze analyseren wel de verschillende soorten mobiliteit en aandrijfvormen die worden aangeboden om een passend vlootbeleid uit te stippelen. Bedrijfsleiders hebben ook veel aandacht voor TCO.

Ook in 2021 mag men kiezen tussen NEDC 2.0 en WLTP voor de fiscale berekeningen van de bedrijfswagens. Maar wat heeft uw voorkeur en waarom?

België slaagt er opnieuw in fiscaliteit moeilijk te maken. Waar Europa in 2021 het gebruik van de WLTP-norm oplegt, staat België nog steeds fiscaliteit op basis van NEDC 2.0 toe, op voorwaarde dat dit op het COC wordt vermeld. Dit is goed nieuws voor de klanten, tenzij de overheid besluit haar standpunt in de tussentijd te herzien. Wat ons betreft zullen we de NEDC 2.0- en WLTP-waarden op onze COC’s vermelden.

Hebt u tijdens de lockdown periodes ook positieve zaken ontdekt/geleerd?

Ik verlies geen tijd meer op de weg. Ik heb er ook van geprofiteerd om weer meer te fietsen en te lopen. De ideale manier om stoom af te blazen na een dagje telewerken, waar je uiteindelijk veel meer tijd achter je scherm doorbrengt dan op kantoor.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Group Pashuysen Leuven 3012 Leuven
Group Pashuysen Aarschot 3200 Aarschot
Group Pashuysen Diest 3290 Diest
Group Pashuysen Tienen 3300 Tienen
Group Pashuysen Genk 3600 Genk
Group Pashuysen Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Renault Philippeville 5600 PHILIPPEVILLE
Renault Lodelinsart 6042 CHARLEROI
Renault Sud 6061 CHARLEROI
GSL Motors 6140 FONTAINE-L
Garage du Rond-Point Fleurus 6220 FLEURUS
Autoprecision 7100 LA
Van Mossel Devos-Capoen Kuurne 8520 Kuurne
Van Mossel Devos-Capoen Roeselare 8800 Roeselare
Van Mossel Devos-Capoen Menen 8930 Menen

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine