Enkele maanden geleden kregen we al de elektrische toekomst van MINI te zien, onder meer met de nieuwe Cooper. Maar MINI’s kleinste krijgt ook een versie die benzine slurpt. Die variant maakte gisteren zijn debuut.
Wie de elektrische MINI Cooper zag, ziet weinig verschil met zijn benzinebroertje. De bekende MINI-lijnen blijven behouden, zij het in een meer minimalistische interpretatie. Op z’n snoet krijgt hij nieuwe led-verlichting, achteraan krijgen we dezelfde herinterpretatie van de Union Jack verlichting en de achthoekige grille van de stekkerversie is ook van de partij. Enige verschil met de EV is dat deze variant een ietwat geopend rooster krijgt omdat verbrandingsmotoren uiteraard graag een wolkje zuurstof bij hun kopje benzine krijgen.
Ook vanbinnen geen verschil tussen EV en ICE: we zien het nieuwe stuurwiel, het uitermate knappe ronde OLED Display, de typische MINI toggle bar en het tweekleurige dashboard van textiel. En ook in deze wagen kruipten de virtuele avatar Spike en spraakassistent “Hey MINI” mee aan boord.
Welke motoren?
Het grote verschil ligt met andere woorden onder de motorkap. De MINI Cooper op benzine komt in twee smaken: de C en de S. De MINI Cooper C is de instapper en krijgt een 156 pk sterke driecilindermotor. Deze levert een koppel van 230 Nm en accelereert de auto in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u.
Daarboven staat de S, met een 204 pk sterke viercilinder. Deze variant accelereert in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u en beschikt over een maximumkoppel van 300 Nm.
#Auto BMW Group Belgium Luxembourg N.V. – MINI