Park&Ride’s: van hoopvolle verwachtingen naar lege parkeerplaatsen

Het nieuwe circulatieplan dat als doel had de autodruk in Brussel te verminderen, zorgde voor meer en langere files bij het binnenrijden van de stad. De Park&Ride’s beloofden een oplossing te zijn voor autobestuurders die zich wel vlot in Brussel willen kunnen bewegen. Al ligt dat in de praktijk anders…

Op de Park & Ride’s kunnen autobestuurders hun wagen buiten de stad parkeren en vervolgens overstappen op vlakbijgelegen openbaar vervoer. Zo was het stad van plan om de modal shift van autogebruik naar openbaar vervoer te versnellen. De realiteit bleek minder rooskleurig. De MIVB en de Lijn zien geen stijging in hun passagiersaantallen en Park&Ride’s blijven pijnlijk onderpresteren. De Park&Ride in Anderlecht heeft zelfs een gemiddelde bezettingsgraad van… 2,5%.

Derde keer, goede keer?

In de jaren 60 had het Ministerie van Openbare Werken het plan had om: “het Belgische wegennet één van de grootste van Europa te maken”.Een ambitie die niet verder weg kan liggen van de mobiliteitsdoelen van de Brusselse overheid vandaag. De onontkoombare files en autodruk die in de stad heersen, hebben gezorgd voor de ontwikkeling van het Good Move plan. Dit plan belooft beter te presteren dan de voorgaande Iris I en Iris II mobiliteitsplannen.

Wat er niet beloofd werd, is een vlotte en aangename reis door Brussel voor de autobestuurder. Dit doordat het niet meer mogelijk is om van wijk naar wijk te rijden met de auto en de bijhorende groei van de filedruk. Kabinetsmedewerker Simon Horsten verduidelijkt: ‘Je mag nog met de auto in Brussel rijden, maar dan liefst enkel via de grote wegen die hiervoor gemaakt zijn’. Voor degene die met de auto aankomen en vlot willen rondreizen in Brussel, worden Park&Ride’s langs de stadsrand aanbevolen.

Telleurstellende cijfers: 6 verdiepingen voor 1 wagen

Voor de bestuurder die zijn geliefde privéwagen niet wil achter laten, bestaat dus de optie Park&Ride. Het idee is om mensen die vanbuiten het stad komen, over te laten stappen op openbaar vervoer, leek logisch. Zeker omdat stadsbezoekers het grootste aandeel van de autobestuurders zijn in Brussel. Toch zijn Park&Ride’s geen gigantisch succes geworden. In September 2021 werd er zelfs gerapporteerd dat de maximale bezettingsgraad van de park&ride in Anderlecht nooit meer dan 20% bedroeg.

De gemiddelde bezettingsgraad blijkt zelfs 2,5 procent te zijn. Er zijn zelfs dagen waarop er slechts 1 wagen staat in de 6 verdiepingen grote parking die 14 miljoen heeft gekost. Dit is niet enkel een probleem van Brussel, ook Antwerpen kampt hiermee. Zij hebben zelfs begin dit jaar de derde park& ride op Linkeroever geopend, hoewel de andere twee al praktisch leeg staan. De bezettingsgraad van deze drie parkings ligt tussen de 10 en 20 procent. En dat voor een project dat 45 miljoen euro heeft gekost.

De toekomst van park&ride: ideeën en uitdagingen

Mobiliteitsexpert en professor aan de Uantwerpen Dirk Lauwers ziet toch een duidelijke toekomst voor de Park&Ride’s. Zo zegt hij dat het tramnetwerk verder doorgezet moet worden tot aan de Park&Rides, zodat bezoekers die van plaatsen komen waar weinig op geen openbaar vervoer is, hier makkelijk op over kunnen stappen. De populariteit van de Park&Ride’s zou volgens Lauwers ook stijgen als ze zouden liggen op die drukke knooppunten of clusters (Dit wordt uitgebreid besproken in ons nieuwe mobiliteitsdossier  in het hoofdstuk “Dirk Lauwers over bereikbaarheid”). Verder zouden deze clusters aangesloten kunnen worden op ophaal- en leverpunten van e-commerce. Waar lockers kunnen staan, maar ook bestelwagens de goederen kunnen afzetten zodat cargobikes de pakjes kunnen leveren doorheen het centrum, de zogenaamde last mile solution. Op die manier wordt er een druk knooppunt gecreëerd waar de bestuurder meer kan doen dan enkel zijn of haar auto afzetten.

Waarom Park&Ride’s niet succesvol zijn, kan liggen meerdere factoren, de vergelegen parkings kunnen niet veilig genoeg zijn om een auto achter te laten, de regeling van het openbaar vervoer kan onduidelijk zijn of er is onvoldoende over de Park&Ride’s gecommuniceerd en geïnformeerd. Wat het meest waarschijnlijk is, is dat het een combinatie van al deze factoren is. Pascal Smet van Vooruit, die mee het project in Anderlecht heeft gesteund, heeft op de site Gocar gezegd dat het volgens hem ligt aan de moeilijke start dat Park&Rides hebben gehad met Covid maar ook aan het gebrek aan een overkoepelend systeem van randparkings. Op welke manier dan ook, het is duidelijk dat er iets veranderd moet worden aan het Park&Ride systeem.


Dit artikel werd geschreven door Babette Lismont. Twee maanden lang werkte zij aan een studie over het mobiliteitsbeleid in Brussel. Deze wordt binnenkort gepubliceerd. Schrijf u dus zeker in op onze nieuwsbrief om deze studie meteen te kunnen downloaden!

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine